Van Overpelt naar Nispen - Reisverslag uit Nispen, Nederland van Agatha Duijn - WaarBenJij.nu Van Overpelt naar Nispen - Reisverslag uit Nispen, Nederland van Agatha Duijn - WaarBenJij.nu

Van Overpelt naar Nispen

28 Mei 2019 | Nederland, Nispen

Dinsdag 28 mei 2019 - Van Overpelt naar Nispen (109 km)
Vanmorgen een heerlijk ontbijt gehad. Het blijkt dat wij pas de tweede gasten zijn op dit adres. Ze zijn zelf al jaren lid van Vrienden op de fiets, maar sinds vorig jaar is de laatste dochter uit huis gegaan en zijn ze zelf gasten gaan ontvangen. Hij is leraar en tevens begeleidt hij fietsvakanties in Nederland. Wij hadden hier in elk geval een prima overnachting.
Vanmorgen bij het wegrijden is het even zoeken naar de juiste route, zoeken naar de telefoon van Krijn en zoeken naar de jassen, want die hebben we toch wel nodig.
We rijden dwars door Overpelt en komen al vrij snel op de route. We rijden vooral door de bossen en om ons heen zien we enorme donkere luchten. Het eerste stuk valt het nog mee, maar als we na 18 kilometer bij het kanaal Bocholt-Herentals komen breekt de regen echt los. We trekken snel onze regenjassen aan en staan nog even onder de bomen te schuilen. Als we later verder rijden komen op een paar kilometer afstand weer op een droge weg, hier is geen regen gevallen.
Even voor Postel gaat het opnieuw regenen. Er staan nog meer mensen te schuilen en die vragen of wij de weg naar de abdij weten. We hebben geen abdij gezien. Sterker nog, we rijden hier door de Stille Kempen en het is hier werkelijk uitgestorven, we komen niets tegen!
Bij het plaatsje Postel willen we een stop houden, maar de brug is afgesloten en we kunnen het plaatsje niet in! Dan maar door richting Turnhout. We rijden heel lang langs het kanaal Dessel-Turnhout-Schoten. Het schiet wel lekker op, maar het is vrij eentonig fietsen. Gelukkig komen er nog wel schepen langs, zowel plezier vaart als binnenvaart en dat geeft nog enige afleiding.
Bij een brug bij een industriegebied rijden we nog even verkeerd. Daarna gaan we een brug over en komen op een zeer slecht pad. Een aantal kilometer is het voortploeteren. Er wordt een nieuw fietspad gemaakt, maar nu lijkt het wel een bergpad, het is bijna onbegaanbaar. Als we af moeten slaan staat er een paar dat van de andere kant is gekomen, bij hun was het pad niet beter.
Af en toe schijnt de zon, maar er vallen ook pittige buien. Het levert wel prachtige luchten op, maar de stemming van Krijn wordt er niet beter op. Door de regen fietsen met een regenpak is niet zijn ding!!! Soms gaat het ook hard waaien en is het nog behoorlijk fris ook. Het is vandaag niet de meest leuke fietsdag. Zeer eentonig, zowel door eindeloze bossen en erg veel langs het kanaal fietsen en dan ook nog met regen!
Als we Turnhout binnen rijden gaat het nog harder regenen. We zijn net op tijd binnen bij een Italiaan, op de grote markt. We zitten heerlijk in de warme serre en de regen valt echt met bakken uit de lucht. Wij nemen beiden een lekkere pizza, want dat hebben we na 60 kilometer fietsen zonder echte stop wel verdiend, vinden we zelf.
Ik bekijk ook even het vervolg van de route voor vandaag, want ik heb zelf een route uitgezet naar Nispen van ongeveer 45 kilometer, maar de vraag is of we dat gaan halen vandaag. Na het eten is het even droog, zodat we aan het vervolg van onze tocht kunnen beginnen. Het is inmiddels al half drie. Turnhout is erg nat en ik maak geen foto’s onderweg.
Vlak buiten Turnhout krijgen we weer een plensbui, maar met regenpakken fietsen we toch door. Later gaat gelukkig het zonnetje weer schijnen.
Bij de Lidl doet Krijn weer wat inkopen en ik probeer een overnachting te regelen in Nispen. Bij twee adressen is alles volgeboekt, maar bij de derde is wel plaats, dus die boek ik voor vannacht. Meestal eten de mensen bij haar mee, maar omdat het nu al half vier is gaat dat niet lukken. Er schijnt in het dorp wel een eetcafé en een restaurant te zijn en die zijn niet dicht, want het is geen maandag!
Deze route heb ik met baseCamp uitgezet en gaat vooral langs grote wegen, gelukkig wel met goede fietspaden. Het is toch weer even anders dan alleen bossen en kanalen en nu rijden we ook door kleine plaatsjes.
Om over zessen komen we in Nispen aan. Als we de oprit op rijden zien we een kleine caravan staan, even denken we dat we daarin moeten overnachten, maar we gaan mee naar binnen. Daar zitten ze aan de maaltijd met drie kleine kinderen, we vinden het echt niet erg dat we niet mee kunnen eten. We slapen in een soort serre, niet het mooiste plekje dat we deze week gehad hebben! Douchen kan nu wel, maar straks zijn de kinderen aan de beurt!
We gaan vanavond eten in het centrum, maar evenals tijdens onze wandeling van het grenslandpad is ook nu alles gesloten! We worden verwezen naar een restaurant buiten het dorp. Na een kwartiertje wandelen komen we bij de grens. Hier is een restaurantje dat er aan de buitenkant vreselijk uit ziet, maar waar we uiteindelijke heerlijke spare-ribs kunnen eten. Het zit er behoorlijk vol en de bediening is prima!
Met een prachtig ondergaand zonnetje lopen we later weer terug.
De kinderen liggen inmiddels op bed en we hebben nog een leuk gesprek met het jonge stel. Hij is leraar aardrijkskunde in Middelburg en moet morgen al weer vroeg op.
Voor ons is de dag ook lang genoeg geweest. Terwijl ik nog even dit verslag zit te typen is Krijn al in dromenland.

• 28 Mei 2019 - 19:27

Marianne:

Ben nu zo benieuwd wat dat gezin aan het eten was!!!!