Van Mechelen naar Tongeren - Reisverslag uit Tongeren, België van Agatha Duijn - WaarBenJij.nu Van Mechelen naar Tongeren - Reisverslag uit Tongeren, België van Agatha Duijn - WaarBenJij.nu

Van Mechelen naar Tongeren

27 Mei 2019 | België, Tongeren

Zondag 26 mei 2019 - Van Mechelen naar Tongeren (122 km)
Vannacht weer heerlijk geslapen in dit mooie huis in Mechelen. Het is een oud huis met 5 verdiepingen, maar heel modern gerenoveerd, prachtig. De keuken is beneden in de kelder, maar met hoge ramen naar de tuin. Hier verzorgt de dochter ons ontbijt, want ze is aan het sparen om naar een buitenlands concert te gaan. Heerlijk hebben we ons buikje volgegeten en dan worden de fietsen uit het ‘kot’ gehaald. We rijden nogmaals door Mechelen en dan gaat de tocht vooral langs het kanaal. Onderweg komen we op deze zondagmorgen veel racefietsers tegen, zowel individueel als in clubverband.
Bij de begraafplaats heeft een ooievaar zijn nest op een monument gebouwd. Later zien we een andere ooievaar het een enorme hap hooi overvliegen. Hier is ook een soort vogelopvang, want we zien meer vogels in kooien en tientallen flamingo’s.
Het rijden langs het kanaal schiet wel aardig op, maar 25 kilometer alleen langs een kanaal is wel erg saai. Krijn begint het reizen in België een beetje beu te worden. Leuven is een universiteitsstad en is wel iets drukker dan Mechelen. Op een terrasje drinken we koffie. Als we daarna weer verder gaan rijd ik iets verkeerd en kom zo bij toeval over het groot Begijnhof, wat een bezoekje zeker waard is.
Daarna wordt de tocht wel wat leuker, we rijden door het bos en moeten soms pittige klimmetjes maken. Helaas kunnen we niet van de afdalingen genieten, want de wegen zijn onverhard, vol met gaten, of we rijden over kasseien.
We ontmoeten een meisje dat met haar paard aan het wandelen is, alle bagage draagt het paard. Ze komt uit Noord-Brabant en is naar Dinant geweest. Op haar schouder heeft ze een duif aan een tuigje en haar herdershond draagt schoentjes, omdat zijn poten anders te veel slijten. We houden een gesprek met haar, maar het is wel een vreemde vogel.
Krijn krijgt steeds meer zin om de route in te korten, maar ik hebt helaas geen LF35 op mijn Garmin staan en zonder route vind ik het wel heel moeilijk fietsen.
We proberen een overnachtings adres te regelen, maar dat valt nog niet mee.
In Hoegaarden eten we een lekkere tosti op een terrasje. Bij het eerste terrasje zijn we weggelopen, want die mannen stonden Krijn niet aan en ze zaten bovendien behoorlijk te roken.
Voldaan rijden we weer verder, dan eerst maar richting Sint Truiden.
Onderweg worden fietsers soms electronisch geteld, gisteren waren we 1516 en 1517 die een brug passeerden.
We krijgen steeds meer dreigende wolken ten noorden van ons en volgens Krijn moeten we nu wel een bui verwachten, maar gelukkig blijft het bij ons droog. Het is steeds zonniger geworden en het wordt zelfs behoorlijk warm.
Onderweg zien we ook steeds prachtige bloemen, zoals koekoeksbloemen, klaprozen, korenbloemen, kamille, margrieten en nog veel meer.
Bij Sint Truiden lukt het nu wel om een aantal mensen te bereiken van Vrienden op de fiets, maar helaas heeft niemand plek, of ze zijn zelf niet thuis. Dan maar zoeken op de lange route en uiteindelijk lukt het in Tongeren. Deze vrouw is ook net thuis gekomen en heeft niet veel voor het ontbijt in huis, maar dat is voor ons geen probleem. Wel moeten we nog ruim 30 kilometer fietsen.
We komen langs plaatsjes met bijzondere namen, zoals Jeuk, Heks en Widooie.
Gelukkig hebben we nu vooral wind in de rug. Er zijn wel een aantal pittige klimmetjes bij, maar nu wel met lekkere afdalingen.
We rijden tussen velden met aardappels, tarwe, gerst, maar ook fruitbomen, zoals bessen, kersen, appels en peren. Zelfs Krijn begint het landschap weer te waarderen, hoewel België nog steeds zijn favoriet niet is, Nederland is mooier.
Het is al 19.00 uur geweest als we eindelijk in Tongeren aankomen. Een prachtig nieuw huis, waar we heel hartelijk worden ontvangen. Onze gastvrouw is psychologe en zeer begaan met de politiek. Helaas heeft vandaag bij de verkiezingen het Vlaams belang (voorheen het Vlaams Blok) veel stemmen gewonnen.
Na een heerlijke douche gaan we vanavond eten bij de ‘Boulevard’. We hebben heerlijke forel met roomboter en voor Krijn een stoofpotje. Met een glaasje wijn erbij zijn we al snel uitgeteld. Het centrum van Tongeren bezoeken zit er voor ons niet meer in.