Van Tongeren naar Overpelt - Reisverslag uit Overpelt, België van Agatha Duijn - WaarBenJij.nu Van Tongeren naar Overpelt - Reisverslag uit Overpelt, België van Agatha Duijn - WaarBenJij.nu

Van Tongeren naar Overpelt

27 Mei 2019 | België, Overpelt

Maandag 27 mei 2019 - Van Tongeren naar Overpelt (119 km)
Vannacht heerlijk geslapen, maar wel met lichte hoofdpijn, gelukkig is dat net als gisteren weer over als we op weg gaan. Het heeft vannacht ook flink geregend, maar ook daar is vanmorgen niet veel meer van te merken, alleen wel de plassen op de weg. Het land kan het gebruiken.
We hebben overnacht bij een psychologe, die een prachtig nieuw huis heeft. Gisteren was ze pas laat thuis gekomen uit Leiden (waar haar dochter studeert) en ze had niet genoeg voor een goed ontbijt in huis. Wij genieten vanmorgen echter van een geweldig ontbijt, met kwark, muesli, thee, koffie, verse sinaasappelsap, warme broodjes, genoeg beleg, tomaatjes, vers fruit en een eitje! Het was weer een feestje om hier te mogen overnachten.
Rond negen uur vertrekken we voor het vervolg van ons LF6 avontuur. Ook nu weer pittige klimmetjes, maar die worden gevolg door heerlijke afdalingen. We rijden door de fruitboomgaarden en zien de kerktoren van Tongeren uit het gezicht verdwijnen. Het gebied heet hier Haspengouw en wij bereiken het hoogste punt van dit gebied. Hier worden we gewaarschuwd voor aanvallende buizerds (wij zien ze helaas niet).
We zien in de verte al wel de Sint Pietersberg liggen, ons eerste doel voor vandaag.
Het is al snel heerlijk fietsweer, dus de korte broek kan aan. Bij Kanne komen we wel bij de Pietersberg, maar we rijden er niet óp. We volgen vanaf hier de LF7 route, die ons òm Maastricht voert. We rijden op het jaagpad langs het Albertkanaal, die hier hele hoge wanden heeft en waar we de mergelgrotten kunnen zien, deze oevergrotten worden nu vaak als opslagplaatsen worden gebruikt. Het is hier behoorlijk groen en we rijden hier erg mooi. We zitten nog erg vol van ons ontbijt en dat is maar goed ook, want we komen hier niet veel tegen. We hebben nog fruit, drinken en zoutjes, die helpen ons om in Maaseik te komen.
Onderweg eerst een overnachtingsadres gezocht. Thorn vonden wij té dichtbij, maar daarna waren de mensen niet bereikbaar, waren volgeboekt, of er werd gezegd dat we een andere keer maar moesten komen! In Overpelt zijn we wel welkom, maar dat is wel iets verder dan gepland.
In Maaseik eten we een heerlijke maaltijd bij ‘De Kleynen Keyser’, voor Krijn weer een stoofpotje en ik een heerlijke lasagne. Als toetjes drink ik koffie, want dat hebben we na het ontbijt niet meer gedronken. Voor Krijn hoeft dat ook niet, maar ik geniet er ervan. We zitten hier heerlijk op het centrale plein en het is dan weer even wennen om verder te gaan. Maaseik was een heerlijke stop, we zitten al over de 60 kilometer, maar hebben nog een aardig stuk voor de boeg.
Een stukje verder worden we aangesproken door een Nederlands stel die ons al een paar keer is tegen gekomen (wij hadden ze nog niet gezien!) Ze rijden van Maastricht naar Putten en dit is hun eerste lange afstand fietstocht. Zij was snoepjes gaan kopen en we maken nog een leuk praatje met elkaar.
Dan rijden we door Thorn, het witte plaatsje dat we al meerdere keren hebben bezocht, dus waar we nu alleen langs rijden.
Dan gaat onze route vooral westwaarts en krijgen we met wat meer tegenwind te maken. We rijden veel over dijken en het is echt geweldig om te zien hoeveel verschillende wilde bloemen hier allemaal bloeien. Héél veel margrieten, maar ook Knautsia en andere paarse bloemen. Ik zou hier wel uren foto’s kunnen maken, maar dat zal ik Krijn maar niet aandoen!
We rijden hier op de grens tussen België en Nederland en zien ook verschillende grenspalen staan. Hier hebben we jaren geleden het grenslandpad gelopen met Conny en Ton.
Bij een schutsluis houden we nog een stop en kijken we naar het passeren van een boot, die maar nèt in de sluis past.
Het laatste stukje rijd ik op de navigatie van mijn telefoon, want Overpelt ligt niet op onze route. Het is inmiddels al 18.00 uur geweest, dus inkopen doen is er niet meer bij. Bij een Esso station drinken we een biertje met wat hartigs erbij, we zitten hier best gezellig aan de stamtafel. Al spreken ze hier ook Nederlands, het is soms echt niet te verstaan. Bij de LIDL koopt Krijn nog een flesje wijn, zodat we vanavond niet meer van huis hoeven!
Ook in Overpelt hebben we weer een prima overnachtingsplek en een heel leuk gesprek met de bewoners.
Na een heerlijke verfrissende douche drinken we ons wijntje en willen we een film op de iPad bekijken, maar het fietsen in de wind en zon eist zijn tol!