Van Katwijk naar Oudenbosch op de fiets - Reisverslag uit Oudenbosch, Nederland van Agatha Duijn - WaarBenJij.nu Van Katwijk naar Oudenbosch op de fiets - Reisverslag uit Oudenbosch, Nederland van Agatha Duijn - WaarBenJij.nu

Van Katwijk naar Oudenbosch op de fiets

23 Mei 2019 | Nederland, Oudenbosch

Per ongeluk het verslag verwijderd, dus nogmaals!!

Donderdag 23 mei 2019 - Van Katwijk naar Oudenbosch (130 km)

Krijn heeft het nog niet erg druk op de kwekerij, dus kunnen we wel een weekje fietsen. Het wordt een trip naar en in België.
Gisteren hebben Femke en Vera bij ons geslapen en ‘s morgens kwamen Esther en Peter ze ophalen. Het was de verjaardag van Esther, dus heeft ze ook gebak meegenomen en ook Martijn komt op de koffie. Op verzoek van Femke heb ik zelfs slingers opgehangen. Ze vertrekken ‘s middags voor een vakantie naar Turkije en hebben er veel zin in.
Ik heb helaas weer de hele dag hoofdpijn, dat is de laatste tijd weer heel erg. Wel ruim ik thuis wat op, ga ik de tassen pakken en ook het trouwalbum van Step en Bec komt vandaag. Het ziet er mooi uit en ik stuur het direct door naar Australië. Ze zijn vandaag precies een half jaar getrouwd.
Vanmorgen vertrekken we al om half acht, want we gaan we nog wel even stemmen voor het Europese parlement. Dan gaan we aan een lekker fietsdagje beginnen. We kunnen kiezen uit een korte route, maar die hebben we vorig jaar al grotendeels gereden, dus gaan we vandaag voor de langere variant.
Eerst rijden we naar Hazerswoude. De route heb ik dit keer met BaseCamp gemaakt en dat is direct al heel anders dan met fietsrouteplanner. We rijden door Rijnsburg naar Leiden, tussen de slingerende scholieren met fietstassen door. Het schiet niet erg op, want ook dwars door de stad hebben we veel verkeerslichten tegen. Bij Hazerswoude Dorp komen we op de LF2 Stedenroute, een lange afstand route van Amsterdam naar Brussel en die willen we voorlopig volgen.
Onderweg krijgt mijn GPS kuren, opeens staat niet de koers maar het noorden boven en als dan ook het scherm gaat roteren is het haast niet meer te doen om de route te volgen. In Moerkapelle houden we onze eerste stop en kijk ik de GPS even na. Direct wordt de route dan opgeslagen, maar gelukkig gaat het daarna wel beter. We eten een broodje met melk en karnemelk en kunnen er dan weer tegen.
De wind zou vandaag uit het westen komen, maar als wij richting het zuiden rijden hebben we toch behoorlijke tegenwind, het schiet dus weer niet erg op. Maar het weer is verder fantastisch en we hebben vakantie, dus niets te klagen.
We rijden door het gebied van de Rotte meren. We hebben hier al eerder gefietst, maar het blijft ontzettend mooi. Daarna gaat het dwars door Rotterdam. Dit keer niet over de Erasmusbrug, maar we rijden verder naar het oosten. Langs Tropicana, waar we vroeger graag met de kinderen gingen zwemmen, nu ziet het er vervallen uit. Dan rijden we over de Van Brienenoordbrug en langs de oude scheepswerf van Verolme.
Thuis heb ik de route niet goed bekeken, ik denk dat een LF route wel goed te doen is. Verbaasd staan we dan bij Ridderkerk bij een veerboot, even overvaren naar Kinderdijk. Aan boord heb ik wel een leuk gesprek met een Canadese, die vroeger in Wageningen heeft gestudeerd. Haar zoon woont in Schotland en ze is hier nu op vakantie, met de fiets knooppunten rijden en slapen bij Vrienden op de Fiets, ze vindt het helemaal geweldig.
Kinderdijk is met dit mooie weer een kermisattractie, maar toch wel leuk om hier even langs te fietsen. Het is sowieso een prachtige tijd om te fietsen, want overal staan de bermen in bloei. We zien prachtige witte margrieten en pijpkruid, gele boterbloemen, paardebloemen en koolzaad, rode zuring en klaprozen en paarse distels en klaver. Wat is de wereld toch mooi!
Bij Papendrecht gaan we nogmaals met een veerboot de Merwede over naar Dordrecht. We hebben al geprobeerd om een overnachting te regelen, maar dat was nog niet gelukt. Op de veerboot worden we teruggebeld, maar het is nog niet geregeld. We fietsen eerst verder door Dordrecht, wat we een leuke stad vinden. Als we buiten de stad rijden krijgen we een bevestiging voor ons overnachtingsadres, ook geregeld. Op een terrasje aan het water gaan we wat drinken, maar helaas hebben ze hier niets te eten. Het blijkt dat we nog een behoorlijk stukje moeten fietsen voor we in Moerdijk zijn, dus heb ik het moeilijk op de brug, ik moet nu toch echt iets eten. Helaas is Moerdijk een plaatsje waar niet eens een klein supermarktje is, zelfs de kerk is alleen een skelet! Gelukkig is er wel een frietkraam. Na een patatje en een bamischijf zitten we goed vol, dus kunnen we weer een stukje verder. Gelukkig is nu ook de wind wat gaan liggen.
We rijden door Zevenbergen, waar we eigenlijk wilden overnachten, maar daar was geen plek. Na ongeveer 130 kilometer fietsen komen we in Oudenbosch bij een klein huisje in een enorme grote en mooie tuin.
Het was eigenlijk iets te ver vandaag, we hebben zelfs geen zin meer om uit eten te gaan (de patat was daar ook mede schuldig aan). We hebben een prachtige slaapplek en het bed ligt geweldig, Krijn ligt bijna direct te slapen.
We hebben koffie, thee, cup a soep, wijn en craekers, dus we hoeven de deur niet meer uit!

• 23 Mei 2019 - 18:07

Jan:

Wel erg ver maar soms zit het mee en soms loopt het iets anders .Maar toch veel goede kilometers.