Maandag 15 juli - Llandudno, Little en Great Orme - Reisverslag uit Llandudno, Verenigd Koninkrijk van Agatha Duijn - WaarBenJij.nu Maandag 15 juli - Llandudno, Little en Great Orme - Reisverslag uit Llandudno, Verenigd Koninkrijk van Agatha Duijn - WaarBenJij.nu

Maandag 15 juli - Llandudno, Little en Great Orme

15 Juli 2019 | Verenigd Koninkrijk, Llandudno

Maandag 15 juli - Llandudno, The Little en The Great Orme
We hebben weer heerlijk geslapen, het is toch heel stil geweest vannacht, geen meeuw meer gehoord, maar volgens Conny waren ze iets verder weg gaan herrie maken.
Als we vanmorgen wakker worden schijnt het zonnetje al, altijd een heerlijk gezicht.
We gaan vandaag na het ontbijt meteen om 9.00 uur van start. We wandelen over de lange boulevard van Llandudno richting The Lille Orme. Aan het eind ligt een groot zwembad op de boulevard, dat gewoon voor iedereen vrij toegankelijk is. We lopen omhoog bij de Little Orme, soms is het wel even zoeken naar het juiste pad. Op een bepaald punt kunnen we zeehonden tegenkomen, maar die laten het vandaag afweten. Later lopen we verder omhoog en hebben dan een geweldig uitzicht over Llandudno. Hier zien we ook een kolonie aalscholvers op de rotsen zitten.
Het is dan nog even zoeken naar het juiste pad, uiteindelijk zie ik met mijn gps het pad liggen, we moeten alleen allemaal over een hekje klimmen. Sander is hier zelf ook voor het eerst, dus nog niet helemaal met de route bekend.
Het is vandaag weer een geweldige dag om te wandelen, afwisselend bewolkt en zonnig, met heerlijke temperaturen.
Terug op de boulevard blijven Conny en ik ons broodje eten bij het zwembad, waar we ook een mop koffie bestellen. Helaas is de koffie in Wales vaak een beetje slap, maar gelukkig is het wel heet. Veel honger hebben we niet, dus met een broodje en yoghurt hebben we weer even genoeg. Nog wel even met mijn voeten in het zwembad, heerlijk ontspannen. Er waren verder alleen een aantal meeuwen aan het badderen in het zwembad.
Om 13.00 uur vertrekken vanaf de boulevard voor onze tweede wandeling van vandaag. Van Dorien krijgen we te horen dat Sander heeft beslist dat we morgen naar Snowdonia gaat, hoera!! Het plan was om vrijdag te gaan, maar de weersvoorspellingen voor het eind van de week zijn wat minder en Snowsonia is wel een hoogtepunt van deze vakantie, dus dat willen we niet missen. Sander is toch voor onze argumenten gezwicht!
We gaan vanmiddag langs de route van de historische tram omhoog. De tram wordt met een kabel omhoog getrokken en halverwege passeren de twee trams elkaar. Hoe hoger we komen hoe mooier het uitzicht wordt. Zowel aan de kant van Llandudno, maar aan de andere kant van het schiereiland kijken we op het kasteel van Conwy. Het is prachtig om te zien hoe het laag tij gaat worden, er vallen hele zandplaten droog. Hier op de landtong klimmen we ruim 200 meter omhoog. Overal bloeien prachtige bloemen, maar vooral de paarse velden met heide kleuren prachtig. We hebben overal prachtige uitzichten over de kustlijn van Noord-Wales. We zien ook een aantal roofvogels, zoals een valk en een buizerd vliegen, altijd prachtig om deze vogels te zien zweven en stil hangen (bidden) in de lucht.
Het zonnetje gaat vanmiddag steeds feller schijnen, we treffen het wel geweldig! Bij het bezoekerscentrum op de top houden we een korte pauze, waarbij Conny en ik een frisdrankje drinken.
Later lopen we over de top weer terug. Er is een mogelijkheid om de Great Orme Bronze Age Mine te bezoeken. Volgens de gids is hij nog minder dan een half uur open. Toch willen Conny en ik er graag een kijkje nemen, het blijkt dat we nog meer dan een uur binnen kunnen kijken. Eerst drinken we cappuccino en onze rugtassen kunnen we in bewaring geven. We lopen langs informatie borden over deze mijn, waar 4000 jaar geleden al koper werd gewonnen. We zien een korte film over deze mijn, die in 1987 werd ontdekt.
Daarna maken we een wandeling door de mijn, met onze helmen op. Dat was ook wel nodig, want Conny stoot tot twee keer toe haar hoofd. Het is ook bijzonder om door deze gangen te lopen, waar al 2000 jaar voor Chr. al koper werd gedolven. De gangen werden uitgehakt met stenen keien en dierbotten. Uit koolstofmetingen werd aangetoond hoe oud deze mijn al is. Al met al een indrukwekkend bezoek.
We lopen daarna terug langs het spoor van de tram en zien dan pas goed hoe steil de wegen hier zijn. Er zijn ook een aantal reisgenoten die de Cable Car hebben genomen, misschien dat wij dat zaterdag nog wel gaan doen.
Op de terugweg willen we nog wel een biertje gaan drinken, maar dan komen we in tijdnood, want we hebben amper een uurtje om ons te douchen en even de benen te laten rusten, voor we om 18.30 uur weer met de groep uit eten willen.
We eten vanavond met ons zevenen en zowel Conny als ik genieten van een heerlijke zeebaars. We hebben weer een gezellige avond met elkaar.
Nu is het inmiddels 23.00 uur geweest, hoogste tijd om te gaan slapen, want morgen staat een belangrijke dag op het programma!