Maandag 4 februari 2019 - Christchurch - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Agatha Duijn - WaarBenJij.nu Maandag 4 februari 2019 - Christchurch - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Agatha Duijn - WaarBenJij.nu

Maandag 4 februari 2019 - Christchurch

05 Februari 2019 | Nieuw Zeeland, Christchurch

Vandaag zijn we van plan om met de hop-on-hop-of bus te gaan. Het schijnt een dichte oude Engelse dubbeldekker te zijn en Krijn heeft er eigenlijk niet zo’n zin in, maar gaat wel mee. Het foldertje kan ik zo snel niet vinden, maar de bus vertrekt vanaf de Cathedral, denk ik. Hij gaat maar 3 keer per dag, maar wij zien hem om 9.00 uur niet verschijnen. Blijken we toch op de verkeerde plek te staan!
Dan nog maar een keertje naar het museum, want daar zijn schone WC’s zegt Krijn. Gelijk maken we nog maar een rondje door dit prachtige museum, want er is wel heel veel moois te zien.
We vinden dat we nu wel koffie verdiend hebben, dus op een mooi terrasje drinken we koffie met muffins, dat begint al een beetje een gewoonte te worden!
Bij de I-site krijgen we goede informatie over de bussen hier in Christchurch. Met een dagplas van $10,- (€6,-) kunnen we door heel de stad reizen. De bussen hebben kleuren en wij gaan met de blauwe bus. Het busstation is heel nieuw en heel mooi. Er is een grote hal met 16 platforms waar de bussen komen, alles is op elektronische borden te lezen en je kan overdekt instappen! Fietsen kunnen mee op een fietsendrager die voorop de bus is gemonteerd!
Wij rijden naar de zuidkant van de stad, want daar zou een mooi uitkijkpunt zijn. De chauffeur wijst ons de weg naar Victoria Park. Het is een mooie wandeling, maar het uitkijkpunt vinden wij tegen vallen. Later blijkt dat we bij het verkeerde punt stonden, de uitkijk was slechts 200 meter bij de bushalte vandaan! Wij hebben wel een mooie wandeling van een uurtje gehad.
Terug weer naar het centrum, waar we met de paarse bus naar het strand willen. Krijn heeft het in deze bussen beter naar zijn zin als met de hop-on-hop-off, zeker omdat die maar drie keer rijdt, dus je erg op de tijd moet letten.
We zien wel heel veel van de stad en langs een soort binnenzee komen we bij Sumner, een kleine buitenwijk, maar met een leuk strand.
Het is vandaag erg warm, wel 31 graden, dus echt een dag om naar strand te gaan. Eerst eten we op een terrasje onze lunch, Krijn een goed gevulde omelet en ik een fantastische salade! Met een paar biertjes erbij is het zo echt wel vakantie.
Op strand ligt erg veel drijfhout, het doet Krijn aan vroeger denken, toen ging hij op strand drijfhout sprokkelen om bij de bakker te brengen. Die gebruikten het om de oven te stoken en hij kreeg in ruil voor het hout een grote zak koekkruimels. We nemen een heerlijke duik in de golven, het water heeft een prima temperatuur en de golven zijn echt fantastisch. Heerlijk zo’n ontspannen middagje op het strand, we genieten er echt van. Meestal verveel ik mij met een hele middag op strand niets doen, maar dit keer genieten we er beiden erg van.
Ik neem nog een kijkje bij de grot, want dat die er is, zag ik op mijn telefoon. Het is een prachtige grot, waar je door kan lopen naar de andere kant van het strand. Krijn heeft geen interesse, want hij heeft al genoeg grotten gezien!
Om 18.00 uur nemen we de bus terug naar de stad. De eerste bus die komt gaat naar het vliegveld en pas te laat realiseer ik mij dat we die ook hadden kunnen nemen. Onze paarse bus komt een kwartiertje later.
We gaan vanavond weer eten bij Rockpool, de pub waar we eergisteren ook zo lekker hadden gegeten. We worden ontvangen door een man die al 30 jaar in Nederland woont, maar nog steeds niet goed Nederlands spreekt. Hij werkt hier één jaar, tot zijn 66 ste, want dan krijgt hij van NZ een pensioen!! Hij komt oorspronkelijk uit Edinburgh. Ook het Nederlandse meisje dat ons de vorige keer geholpen heeft komt even langs. Het is vandaag haar vrije dag, maar ze zag ons zitten. Ze was ook naar strand geweest, maar bij New Brighton. Daar was het erg stil, want dat is het gebied waar niet meer gebouwd mag worden, alle huizen staan daar leeg en op strand vond ze het niet gezellig.
We hebben heerlijke biefstukken gegeten, maar nu gaan we terug om even lekker te douchen, we zijn er wel aan toe.
Om 21.30 uur proberen we te gaan slapen, want dan kunnen we nog 6 uurtjes uitrusten.