Zondag 3 februari 2019 - Christchurch - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Agatha Duijn - WaarBenJij.nu Zondag 3 februari 2019 - Christchurch - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Agatha Duijn - WaarBenJij.nu

Zondag 3 februari 2019 - Christchurch

03 Februari 2019 | Nieuw Zeeland, Christchurch

Vannacht weer heerlijk geslapen en een lekkere douche genomen. Krijn wil zich eens netjes scheren, maar zijn hele scheerapparaat ligt uit elkaar in zijn toilettas. Handig als hij is probeert hij hem weer in elkaar te zetten. Elke keer komen er nieuwe onderdelen uit zijn toilettas, maar uiteindelijk is de hele kop van het apparaat weg! Alles leeggehaald (toilettassen, rugtassen, bedden, grote tassen) zelfs uit het raam gekeken, maar niet meer terug gevonden, rarara hoe kan dat? Het is toch geen echt klein onderdeel. Zelfs in de avond blijft hij zoeken, want hij kan het niet uitstaan!!
We zijn toch vanmorgen maar zonder scheerbeurt vertrokken. Eerst naar het Canterbury Museum. Een prachtig museum over de Maori, de Greenstone, de geschiedenis van Christchurch, maar ook een prachtige tentoonstelling over Antarctica en de eerste expeditie die over land via de zuidpool naar de andere kant is getrokken. Een prachtige film uit 1957/1958, waarbij we ook beelden zien van Sir Edmond Hillary die als derde persoon ooit de zuidpool over land bereikte, met Ferguson tractors, nadat hij in 1953 als eerste mens op de Mount Everest had gestaan. Er is nog veel meer te zien, maar wij zitten even vol indrukken en gaan richting de botanische tuin.
Eerst een lekker bakje koffie met een muffin en dan de rest van de tuin bekijken, want die is zo groot, dat hebben we gisteren niet allemaal gezien, zoals de watertuin en rotstuin, maar ook de Nieuw Zeelandse tuin en vaste plantenbordes.
Daarna even heerlijk op het gras liggen genieten van het lekkere weer. We lopen weer verder en nemen een kijkje bij The Arts Centre, prachtige gebouwen en een kleine kunst collectie. Overal in de stad is het gezellig druk op straat. Op meerdere plekken wordt muziek gemaakt, door artiesten die opvallend mooi kunnen spelen en zingen. Bij een pleintje is een klein marktje met kraampjes en hier eten we lekkere hamburgers, want we hebben best trek gekregen.
Dan bezoeken we de ‘Quake City Exhibition’, een speciaal museum over de aardbevingen die Christchurch getroffen hebben. Er is een overzicht van alle aardbevingen door de jaren heen, maar speciaal die van 2010 en 2011. We zien journaalbeelden, maar ook beelden van de aardbeving zelf, genomen met bewakingscamera’s. Het is heel uitgebreid, want ook de hele nasleep wordt uitgebreid in beeld gebracht. Zelfs op de WC zijn foto’s van zelfgemaakte toiletten, want de mensen mochten heel lang hun toilet niet gebruiken. Jongens op skateboards die langs de verwoeste straten reden, maar ook gebouwen die heel voorzichtig moesten worden afgebroken. Heel indrukwekkend zijn de verhalen van verschillende mensen, hoe hun persoonlijke ervaringen waren.
Behalve in het centrum van de stad is er in het oosten ook heel veel schade, vooral door liquefaction, een proces dat de aarde vloeibaar maakte ná de aardbeving. Hier zijn hele gebieden waar de huizen nog leeg staan en waar niemand meer mag wonen. Een heel indrukwekkend museum.
We gaan daarna eerst maar een stuk lopen, langs de klokkentoren en Knox Church wat ooit een prachtige kerk was, maar nu een lelijk nieuw gebouw.
Via het Victoria Square lopen we weer terug naar het centrum. Bij de botanische tuin horen we weer muziek, het hele park zit bomvol, het lijkt wel een soort Parkpop. We treffen het wel dit weekend in Christchurch, er is overal wel iets te doen.
Als het is afgelopen gaan we even naar onze kamer, want daar hebben we nog een lekker wijntje staan en spelen we nog een spelletje rummicub, om even onze vermoeide voeten te laten rusten. We hebben wel niet zo veel gelopen, slechts 10 kilometer, maar het was wel overal slenteren of stilstaan en dat is veel vermoeiender.
Vanavond maken we nog een avondwandeling door de stad. Het is wel een heel bijzondere stad, overal staan panden in de steigers, ofwel vanwege nieuwbouw, ofwel om te stutten. Er moet nog veel worden afgebroken, maar er moet ook nog veel meer worden opgebouwd, dat is vooral te zien aan de enorme hoeveelheid parkeerparken op braakliggend terrein. Veel muren zijn beschilderd met street-art. De nieuwbouw is heel modern, maar toch heeft de stad zijn charme. Zeker doordat de mensen van het leven genieten, er zijn veel festiviteiten op straat en overal is het gezellig druk.
Van onze reisgenoten krijgen we berichten dat ze veilig in Nederland zijn aangekomen. José is bij haar broer in Australië en Piet en Marja blijven een extra nachtje in Singapore. Maarten is inmiddels weer in Auckland, maar dat was maar een vlucht van vijf kwartier. Voor ons morgen het laatste dagje in Nieuw Zeeland.