Zaterdag 2 februari 2019 - Christchurch - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Agatha Duijn - WaarBenJij.nu Zaterdag 2 februari 2019 - Christchurch - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Agatha Duijn - WaarBenJij.nu

Zaterdag 2 februari 2019 - Christchurch

03 Februari 2019 | Nieuw Zeeland, Christchurch

Vannacht weer heerlijk geslapen en we kunnen zelfs uitslapen, ook wel eens lekker, hoewel Krijn op tijd uit bed is en na het douchen een beetje rusteloos wordt. Zo lang op de kamer zitten is niets voor hem. Ik geniet er vandaag van, maar dan is het wel mooi geweest. Om 9.15 uur staat onze groep klaar om te vertrekken en nemen we hartelijk afscheid van iedereen. Het was een hele hechte groep geworden, we hebben ook bijna vier weken met elkaar opgetrokken en prachtige dingen ondernomen. Wel vreemd om nu samen achter te blijven en iedereen te zien vertrekken. Zelfs Maarten gaat vandaag naar Auckland, om dinsdag een nieuwe groep te verwelkomen. Was het gisteren nog regenachtig, vandaag schijnt de zon weer volop en nu zijn de meesten toch wel jaloers dat wij hier in korte broek staan.
De tassen kunnen hier bij de receptie blijven staan. We hebben nog even een gesprek met Esther en Peter, want we hebben hier nog internet. Ook Martijn had ons gebeld, maar die bereiken we helaas niet meer.
We hebben voor vandaag niet echt een plan, maar lopen eerst richting Hagley Park, waar we de Botanische tuin bezoeken. Ik had weinig verwachting van deze tuin, maar hij is onverwacht erg mooi, prachtig verzorg met enorme bomen, maar ook prachtige planten en mooie verzorgde kassen. Veel begonia’s, normaal niet mijn favoriete planten, maar hier geweldig mooi. Prachtig met de rivier de Avon die door het park en de stad slingert. We drinken koffie bij het bezoekers centrum, het is gezellig druk in het park. Dan lopen we naar het North Hagley Park, want daar horen we veel muziek. Onderweg komen we een vader met zijn dochter tegen, helemaal onder de kleuren. Ze vertellen dat er een kleurenfeest is in het park, een Indiaans feest, het HOLI festival. Het is gratis toegankelijk en er wordt geen alcohol geschonken, maar het is er een heel gezellige boel. Iedereen gooit met kleuren uit kleine plastic zakjes en je ontkomt er niet aan om zelf ook wat kleuren te ontvangen, Krijn zijn hele gezicht is oranje. Bij het podium dansen verschillende meiden groepen en worden de mensen met kleuren overladen, prachtig om te zien. Er staan ook heel wat eetkraampjes en met dit zonnige weer is het echt een feest.
Wij lopen later weer naar het oude centrum. Bij de Arts Centre sta in het gebouw te fotograferen, dat ze aan het herstellen zijn, maar het hek moet worden afgesloten. Ik kom in gesprek met een man op het terrein. Hij was hier ook met de aardbeving en is nog steeds geëmotioneerd als hij vertelt, maar hij wil wel graag vertellen, heel bijzonder. Even als Graham vertelt hij hoe snel het allemaal ging en de wegen zagen eruit als een achtbaan. Het begon om 12.58 uur en duurde 6 minuten. Het was lunchtijd en waarschijnlijk zijn er daarom minder slachtoffers gevallen, want de mensen waren buiten. Er zijn ruim 3000 naschokken geweest, maar nu is het al lange tijd rustig. Als de tram voorbij rijdt is hij nog steeds van slag door de trillingen en is hij bang dat het weer begint, daar komt hij niet meer van af.
Als we door de stad wandelen zijn we heel erg onder de indruk hoeveel kale plekken er wel niet zijn, die worden u als parkeerplaats gebruikt, maar waren ooit gebouwen en moeten nog opnieuw opgebouwd worden. Er staan ook heel veel afrasteringen om gebouwen, die nog steeds gevaarlijk zijn, maar waar nog niets aan is gedaan. Heel veel prachtige oude gebouwen heeft Christchurch, maar daar moet nog heel veel werk worden verricht. Heel bijzonder om door deze stad te lopen, het is zeker de moeite waard om hier rond te kijken. Bij de kathedraal zie ik de torenspits in een frame op de grond staan.
Dan komen we bij New Regent Street, een prachtig straatje met mooie huizen en leuke terrasjes. Hier gaan we lunchen en een jonge violist vermaakt de boel met muziek. Ook de antieke tram rijdt regelmatig door dit smalle straatje.
We lopen terug door het centrum, langs de Bridge of Remembrance, die de aardbeving wel heeft doorstaan. Op heel veel gebouwen zijn prachtige tekeningen aangebracht, elke keer is er weer een verbazingwekkend mooi kunstwerk, er is zelfs een speciale wandelroute.
We wandelen terug langs de botanische tuin richting Riccarton, de wijk waar ons hotel ligt. We gaan bij de Pak’n Save inkopen doen. We konden niet in ons Ashley hotel blijven, want maandagavond was het hotel vol. Ik heb in deze wijk naar een ander hotel gezocht, maar alles was vol. Alleen bij de YMCA was nog een kamer te boeken en uiteindelijk zijn we heel blij dat we aan de andere kant van het park een hotel hebben, want daar is het ondanks de schade toch veel levendiger. Met een taxi gaan we naar onze nieuwe slaapplek, een behoorlijk nieuwe gebouw, waar we een ruime kamer hebben.
Van al het geslenter zijn we behoorlijk moe geworden, dus eerst een glaasje wijn gedronken op de kamer en dan zijn we te lui om nog op pad te gaan, heerlijk even luieren.
Vanavond maken we toch nog een behoorlijke wandeling door de stad. Prachtig licht om foto’s te maken en dat doe ik dan ook. Weer heel wat mooie street-art gezien, maar ook nogmaals langs de witte stoeltjes en de kartonnen kerk gelopen. We wandelen ook langs de Margaret Mary Playground, een prachtige grote speelplaats door de kinderen van Christchurch zelf bedacht. We lopen door Cathedral Junction, een glazen overkapping waar de tram door rijdt en winkeltjes zijn. Dan hebben we toch wel trek gekregen en bij een leuke pub gaan we heerlijk eten. Het is binnen een grote drukte, met gokautomaten, tv’s, poolbiljards, een dj en drinkende mensen, maar we hebben een tafeltje in de hoek en genieten van de enorme drukte die wel heel gezellig is. We worden geholpen door een Nederlands meisje, waar we nog een heel gesprek mee hebben.
Het was vandaag een geweldige dag, met prachtig zonnig weer, maar vooral met heel veel indrukken