Woensdag 30 januari 2019 - Naar Invercargill - Reisverslag uit Invercargill, Nieuw Zeeland van Agatha Duijn - WaarBenJij.nu Woensdag 30 januari 2019 - Naar Invercargill - Reisverslag uit Invercargill, Nieuw Zeeland van Agatha Duijn - WaarBenJij.nu

Woensdag 30 januari 2019 - Naar Invercargill

31 Januari 2019 | Nieuw Zeeland, Invercargill

Vanmorgen mogen we uitslapen, want het vertrek is om 9.30 uur gepland!! Wij gebruiken onze tijd ook echt om te relaxen en lekker lang te douchen, want vannacht had ik weer eens hoofdpijn en een zere nek, maar tegen de tijd dat we vertrekken ben ik weer okee!
Het is redelijk bewolkt, maar nog steeds heerlijk weer om met korte broek, shirtje en sandalen te reizen, dat had ik hier in het zuiden niet verwacht. Het ,kan hier ook heel anders zijn.
Onze eerst stop is al heel snel, aan Lake Manapōuri, waar we prachtige bergen met dreigende luchten kunnen fotograferen. We rijden vanmorgen over kleine weggetjes, de Southern Scenic Route. In het land van de schapen moet er natuurlijk een schapenstop komen. Ze zijn niet echt gek op mensen, maar staan wel heel nieuwsgierig te kijken. Als we de straat oversteken loopt de hele groep weg en kunnen we tegen hun konten aankijken.
In NZ zijn niet veel gebouwen die ouder zijn dan van 1850, om de eenvoudige reden dat de Maori alles van vegetatie maakten en de Engelse settlers toen pas naar NZ kwamen. Wij gaan even kijken bij en hele oude houten hangbrug, die 111 meter boven de Waiau River hangt. De brug is gebouwd in 1898 en de bouw duurde 10 maanden. De brug kostte toen £ 5007. Het herstel in 2013 kostte $ 470.000.
Koffie drinken we op een nieuw adres van Maarten in Tuatapere. Heerlijke koffie met muffins en een prachtige tuin.
Bij Gemstone Beach houden we weer een kort stop om een prachtig strand te bezoeken. We hebben geen badkleding meegenomen, maar ook met kleding worden we behoorlijk nat van de hoge golven, die heel ver doorrollen op het strand. Het water is heel helder en ongeveer 18 graden, maar hier hadden we best kunnen zwemmen. De golven stuiven veel water op, waardoor het hele gebied mistig ziet, terwijl het hier heerlijk zonnig is. Er liggen prachtige keien op stand in veel verschillende kleuren.
In Riverton is onze lunchstop. Een prachtig klein plaatsje, waar wij langs de rivier gaan picknicken, want we hebben nog brood en fruit en weinig trek, dus al snel genoeg. Heerlijk in het zonnetje, maar het is bijna te warm. Later wandelen we nog even door dit plaatsje, met mooie muurschilderingen en een leuk kerkje. Er is ook nog een streekmuseum, maar niemand in de groep heeft interesse. Wel lopen we op verzoek van een locale kunstenaar nog wel even door zijn galerie.
We rijden door Southland, het gebied waar veel problemen zijn, want vergrijzing is een hier een groot probleem, er is voor de jeugd weinig te doen. Vroeger logeerde de groep van Sawadee hier in het weekend en werden er nogal wat illegale straatraces gehouden. Invercargill heeft nog wel een grote haven die voor werk zorgt en een aluminium fabriek. Wij zijn hier met prachtig weer, maar dat is hier vaak anders. We rijden eerst door deze plaats heen, die zelfs met mooi weer niet heel aantrekkelijk oogt. Er zijn nog wel wat oude gebouwen, maar geen bijzondere plaats. Eerst rijden we door naar Bluff, het zuidelijkste puntje van het Zuidereiland. Niet het meest zuidelijke van NZ, want zuidelijker ligt Stewarteiland nog. Bluff is gesticht in 1824 lezen we bij het uitkijkpunt. Graham heeft ons met de bus naar het uitzichtpunt gereden, een behoorlijke
helling op. Hier hebben we wel een prachtig uitzicht over de hele steek en ook Stewarteiland is goed te zien. Het is vandaag echt warm, later zie ik dat het 30 graden is!
We rijden nog even naar het echte zuidelijkste puntje, waar we bij de wegwijzer allen op de foto willen en ook de groepsfoto wordt hier gemaakt. Helaas is mijn hoofdpijn weer terug gekomen. In Invercargill gaan we nog even naar de supermarkt en daarna naar ons hotel, waar we een hele royale kamer hebben. Wel een echt zakenhotel. Voor mij is vooral het bed belangrijk, want verder doe ik vandaag niets meer. Krijn gaat met een aantal reisgenoten nog door het stadje wandelen, maar behalve een paar leuke geveltjes heeft hij niets bijzonders gezien. Ze eten met elkaar in het hotel, waar een leuk restaurant is waar oude muziek word gedraaid.
Ik eet een broodje op de kamer en neem een migraine-pil. Vanavond nog wel even Esther op WhatsApp gesproken, ze gaat met de meiden zwemmen, want in Nederland is het nu pas woensdagochtend.