Zondag 27 januari 2019 - Wanaka, vrije dag - Reisverslag uit Wanaka, Nieuw Zeeland van Agatha Duijn - WaarBenJij.nu Zondag 27 januari 2019 - Wanaka, vrije dag - Reisverslag uit Wanaka, Nieuw Zeeland van Agatha Duijn - WaarBenJij.nu

Zondag 27 januari 2019 - Wanaka, vrije dag

27 Januari 2019 | Nieuw Zeeland, Wanaka

Heerlijk uitgeslapen vanmorgen, niet omdat het moet, maar omdat het kan! Niet dat we het erg laat maken, want we zijn toch om 7.00 uur al wakker. Even gezocht op internet voor een hotel in Christchurch, maar dat valt nog niet mee, zeker niet voor de laatste nacht. Dan eerst maar ontbijt en lekker douchen.
Om 9.30 uur moeten we in de lobby staan, waar Maarten ons opwacht. Vanmorgen gaan we met ons zevenen een excursie maken met Wanaka River Journeys. We gaan met de Jetboot een tochtje maken op de Matukituki rivier.
Eerst gaan we met een busje mee en dan stappen we over in de boot. Na de regenval van vannacht staat er behoorlijk water in de rivier (niet dat wij regen gehoord hebben!) De jetboot is een snelle boot die over het water suist. We moeten wel life-jackets dragen, maar verder geen gordels om. We vliegen heel comfortabel over de rivier. Soms geeft de kapitein aan dat we een rondje gaan maken en dan spat het water hoog op, maar verder is het heel relaxed varen door een geweldig mooi natuurgebied. We varen op een rivier die door acht gletsjers wordt gevoed. Het water is kristalhelder en de bergen adembenemend. De rivier is hier behoorlijk breed en er ligt veel morenepuin in het water. De rivier kan bijna elke dag een andere route nemen. We zweven van de ene kant naar de ander, met prachtige bergen om ons heen en zo komen we steeds dichter bij Mount Aspiring. Er hangen nog wat wolken, maar we hebben toch een prachtig zicht op de Avalanche Glacier, met al zijn prachtige watervallen die van een enorme hoogte omlaag storten. Onze gids en kapitein van vandaag is een aardige man, die af ertoe stopt met de boot om vol trots te vertellen over de natuur waar we doorheen varen. Aan het eind wordt de rivier iets smaller en wordt de tocht iets hobbeliger.
We stoppen en klauteren over de rotsen naar een fantastisch bos, waar onze gids op zijn blote voeten loopt. Het is een heel pak mos waar we over lopen, het voelt aan als hoogpolig tapijt. Prachtige bomen die hier soms al honderden jaren staan en op de grond ontelbaar veel verschillende soorten mos en varens, een waar paradijs. Hij neemt ons mee naar een mooie waterval. Het water is hier zo zuiver, dat kan je gewoon drinken.
We maken een prachtige wandeling door deze bijzonder mooie natuur, soms door het bos en dan weer over een kleine vlakte. We hebben deze reis al zo veel verschillende soorten prachtig bos gezien, het blijft genieten.
Er staan ook hier weer vallen om possums en hermelijnen te vangen, die hier niet thuis horen. Is het vanmorgen nog een beetje bewolk, vanmiddag wordt het echt een stralend zonnige dag met temperaturen van zo’n 28 graden.
Als we terug varen neem ik de snelheid op, we gaan dan met de stroom mee en varen soms 75 km/uur. We zijn 32 kilometer de rivier op gevaren. Het water doet er 6 uur over om van hier naar de brug te stromen, maar wij gaan dus veel sneller. Weer maakt hij soms een spin en vliegt het water om je oren, maar het varen gaat nog steeds erg soepel.
Rond 1.30 uur zijn we terug bij de brug en worden we met het busje naar Wanaka gereden. Onderweg zien we nog een wandeling, waar veel auto’s geparkeerd staan, maar het is een behoorlijke klim en dat volledig in de zon, dat vinden we voor vandaag iets te heftig. We lopen nog wel even over het kleine locale marktje, maar dan gaan we snel even terug naar het hotel, we hebben het beiden erg warm gekregen, dus even ontspannen.
Voor Christchurch boek ik bij YMCA een kamer. Er staan goede recensies bij, maar is ook de enige plek waar nog een kamer te krijgen is.
We gaan nog even bij het meer kijken en komen een aantal reisgenoten tegen, die vandaag ook een rustig dagje houden. Het is heerlijk relaxen bij het meer en de middag is omgevlogen.
Vanavond gaan we met Inge uit eten. Inge heeft vandaag de dag met kennissen doorgebracht en is veel over het dagelijkse leven in Nieuw Zeeland te weten gekomen, we hebben dus gesprekstof genoeg. Sommigen gaan naar de Mexicaan, anderen naar de Thai. Bij de laatste gaan wij ook naar binnen, maar vinden het er veel warm, dus uiteindelijk komen we bij Speights Alehouse, waar we echt heerlijk eten, Krijn de zalm en ik een pakketje kip in bladerdeeg.
Het zou vanavond om 20.00 uur gaan regenen, maar gelukkig komt de regen een uurtje te laat, zodat wij nog net droog thuis komen. Het regent nog lekker door en omdat het op de kamer nog behoorlijk warm is, laten wij de schuifdeur open staan.