Vrijdag 25 januari 2019 - Lewis Pass -> Greymouth - Reisverslag uit Greymouth, Nieuw Zeeland van Agatha Duijn - WaarBenJij.nu Vrijdag 25 januari 2019 - Lewis Pass -> Greymouth - Reisverslag uit Greymouth, Nieuw Zeeland van Agatha Duijn - WaarBenJij.nu

Vrijdag 25 januari 2019 - Lewis Pass -> Greymouth

25 Januari 2019 | Nieuw Zeeland, Greymouth

Een lange dag vandaag, vandaar dat we om 6.45 uur vertrekken. Wij hadden de wekker om 5.30 uur staan, maar inpakken, douchen en ontbijten gaat steeds sneller, we waren om 6.00 uur al klaar!
We verlaten weer een prachtige plek, waar we vlak aan zee een mooi motel hadden. Het zonnetje schijnt vanmorgen weer lekker, waardoor het onderweg ook genieten is van de uitzichten op de bergen. We rijden via slingerwegen tussen de prachtige groene bergen, met zeer weinig verkeer. We zien nog wel een vrachtwagen die in de greppel is beland. Verder veel groene grasvelden met koeien, groene hellingen met schapen en prachtige bergen en op veel plekken staat de beregening aan, het is hier behoorlijk droog geweest. We rijden door kleine plaatsjes zoals Waiau. We rijden verder langs de Waiau rivier, waar we nog een korte stop houden om de benen te strekken. Ook de chocolaatjes en toffees gaan vandaag door de bus. Soms enig oponthoud door wegwerkzaamheden, maar die duren nooit lang.
Vandaag steken we het hele Zuidereiland over, van oost naar west. De komende week gaan we nog wel wat kilometers maken, want we gaan zelfs naar het zuidelijkste puntje en daarna weer naar het noorden, om te eindigen in Christchurch. De hele reis is volgens Maarten 4545 kilometer.
Bij de Lewis Pass parkeerplaats stoppen we, om een stukje van St James Walkway te wandelen. We lopen ongeveer een kilometer tussen de prachtige alpine begroeiing. Ik kan mij dus weer uitleven met het maken van bloemetjes foto’s.
Om 11.00 uur komen we eindelijk bij onze koffiestop, daar zijn we dan wel aan toe. Heerlijk buiten koffiedrinken, maar we hebben hier wel last van zandvliegen. Om 12.00 uur rijden we door Reefton, ‘the City of light’ staat er op het bord. Een leuk klein stadje om te zien. Veel plaatsjes komen we hier niet tegen, wel enkele fietsers, maar het zou ons toch te eenzaam zijn om hier te fietsen. De goederentrein ‘kiwi-rail’ komt voorbij. Het wordt ook weer bewolkt.
Als we bijna bij de kust zijn, zien de bermen oranje van de Crocosmia.
Aan de westkust komen we weer bij de Tasmanzee, met harde wind en hoge golven. Hier wonen de minste mensen, want het bestaan is hier heel hard, een soort outback. Wij gaan hier een wandeling maken van 4 kilometer, bij Cape Foulwind Walkway. Foulwind betekent vuile wind, maar vandaag hebben we geluk en is het slechts een klein briesje. Ook de temperatuur is heerlijk. Onderweg zien we prachtige kusten met rotsen, maar ook de zeerobben liggen hier op de rotsen en in de zee. Even voorbij de vuurtoren staat de bus ons weer op te wachten. Een prachtige wandeling ook weer.
Abel Tasman was hier ook aangeland en ter ere van hem is het ook Nieuw Zeeland geworden, hij was een Zeeuw, maar geboren in Batavia. Hij maakte de fout om op de trompet te blazen ter verwelkoming, maar de Maori beschouwden dat als een oorlogssignaal.
Langs de prachtige westkust, met baaien, rotsen en hoge golven, rijden we naar het zuiden naar Greymouth. Deze plaats ligt aan d monding van de rivier Grey! Verder is deze plaats niet heel interessant, maar voor ons een overnachtingsplek, om morgen weer verder te gaan. We slapen in het mooie Ashley hotel, waar we vanavond ook eten. Krijn Fish & chips en ik lamsragout met pasta, echt heerlijk. Daarna maken we nog een kleine wandeling naar het strand, maar dan hebben we het wel gehad. Morgen staat er weer een hele lange en bijzondere dag op het programma. Nu maar duimen dat de excursies door kunnen gaan!