Donderdag 24 januari 2019 - Kaikoura, vrije dag - Reisverslag uit Kaikoura, Nieuw Zeeland van Agatha Duijn - WaarBenJij.nu Donderdag 24 januari 2019 - Kaikoura, vrije dag - Reisverslag uit Kaikoura, Nieuw Zeeland van Agatha Duijn - WaarBenJij.nu

Donderdag 24 januari 2019 - Kaikoura, vrije dag

Door: Agatha van Duijn

Blijf op de hoogte en volg Agatha

25 Januari 2019 | Nieuw Zeeland, Kaikoura

Als we vanmorgen om 7.00 uur wakker worden is de storm gaan liggen en schijnt de zon alweer, wel is het een stuk frisser. We doen vanmorgen rustig aan, even wat lezen, ontbijten en douchen. Om 8.30 uur gaan we voor een wandeling. Niet het hele schiereiland om, want die tocht duurt zeker 3 uur en daar hebben we geen zin in.
Kaikoura was vroeger een walviscentrum, maar dan om de walvissen te vangen. Bij het centrum is een parkje met walvisribben. Tegenwoordig is de regering van NZ het meest tegen de walvisvangst. In Kaikoura verdienen ze hun geld met walvis spotten, want de potvis is hier het hele jaar rond, maar ook andere walvissen komen hier.
We gaan eerst naar het centrum, onderweg zien we de hoveniers de takken van de storm opruimen, er zijn er heel wat afgebroken. We kijken bij de I-site, pinnen, nemen wat foto’s en gaan dan via de bovenkant terug. We hebben prachtige uitzichten op het schiereiland, dat heel vroeger een eiland is geweest. Ook hier bloeit echt overal de Agapanthus, maar het ruikt ook heerlijk van de Dille. We zien nog een hele grote begraafplaats. Een mooie wandeling van ongeveer 10 kilometer, ik heb geen gps meegenomen. Naar het uitkijkpunt van de robben doen we maar niet meer, want dan wordt het te laat voor mijn excursie.
Om even na elven zijn we terug, drinken koffie en daarna een lekkere tomatensoep met brood. Krijn blijft vanmiddag alleen achter, want hij wil geen walvissen spotten en zwemmen met dolfijnen is ook niks voor hem, maar hij gaat zich prima vermaken. Helaas is de zon wel verdwenen en is het weer een stukje koeler geworden. Hij brengt mij wel weg naar het Dolfin Encounter bureau, waar ik samen met Inge, Paulien en Ans aan het dolfijnen avontuur ga beginnen. Het was nog even onduidelijk of het door zou gaan, maar we hebben geluk. Eerst formulieren invullen, dan wetsuits passen, met hoofddeksel, bril en flippers. We krijgen eerst nog een instructie filmpje te zien en gaan dan met een bus naar de haven aan de andere kant. Er zijn vanmorgen al twee groepen geweest, de eerste om 5.30 uur. We gaan met twee boten, met elk 16 snorkelaars aan boord. Wij hebben de kleine boot.
Eerst moeten we een stukje varen, ze zeggen een half uur, maar volgens mij zijn we er binnen het kwartier. Heerlijke hoge golven onderweg, ik geniet ervan, maar dat geldt niet voor iedereen. Dan zien we een enorme grote groep dolfijnen die het echt geweldig naar hun zin hebben. Ze komen op ons af en springen hoog uit het water en maken evenals we gisteren al zagen enorme salto’s. Nu is het nog meer spectaculair, want we zijn er dicht bij! We gaan zwemmen met Dusky dolfijnen en die zijn niet klein, wat ik eerst wel dacht. Ze zijn zeker twee meter en heel erg speels. Het zijn wilde dolfijnen die niet getraind zijn of gevoerd worden, dus afwachten wat er precies gaat gebeuren.
We zitten achterop de boot en op het signaal van de hoorn mogen we het water in, wat qua temperatuur heel erg mee valt. Ondanks de golven lig is toch heel stabiel in het water en dan komen aan alle kanten de dolfijnen onder en langs ons, wat een geweldige ervaring! Ik probeer wat te filmen, maar ik heb besloten om niet te veel foto’s of filmpjes te maken, ik ga vandaag vooral genieten en dat doe ik dan ook. We gaan zo drie keer het water in, geweldig.
Ans vindt het toch te eng en blijft op de boot, Paulien vindt het na twee keer ook genoeg en Inge heeft zonder bril last van zeeziekte gekregen, echt jammer.
De Dusky dolfijnen worden vergezeld door gewone dolfijnen, die de Dusky’s weglokken bij de boot, waardoor de Dusky’s minder met ons willen spelen. We gaan op zoek naar een andere groep en gaan zeker een half uur varen. Dan wordt het toch wel fris met een nat wetsuit aan, maar steeds meer mensen worden ook zeeziek. Er is wel een slang met warm water om ons een beetje op te warmen, wel lekker.
De vierde keer zie ik helemaal geen dolfijn als ik in de water lig, maar de laatste keer is echt geweldig. Er is ons verteld om de dolfijnen te imiteren en als ik een rondje draai komt er een dolfijn die me aan kijkt en met me mee gaat draaien, fantastisch! Als hij weg is en ik nog lig na te genieten komen er drie dolfijnen die rondjes met me draaien. We mogen ze niet aanraken, maar ze zijn echt heel dichtbij. Wat is dit fantastisch en wat ben ik blij dat ik deze excursie op het laatste moment toch heb geboekt!
We kunnen dan onze natte spullen uittrekken en droge kleding aan doen. Er zijn koekjes met chocomelk, maar we kunnen vóór op de boot ook nog een kijkje nemen bij de dolfijnen. Het zijn er echt honderden, die aan alle kanten om ons heen zwemmen, maar ook voor de boot en onder de boot. Ik sta op het mooiste plekje, helemaal voorop en vlak voor de boot zwemmen tientallen dolfijnen, maar ik zie ze ook overal springen. Tussen dit festijn door zweven prachtige albatrossen. Als ze op zee dobberen lijken het soms net meeuwen, maar als ze vliegen is dat een imposant gezicht. Ze kunnen wel een spanwijdte hebben van drie meter!
We zijn rond 17.00 uur terug en de groep die de walvissafari heeft gedaan is er ook al, ze hebben drie potvissen gezien en ook veel dolfijnen, maar ook bij hun aan boord waren aardig wat zeezieken. Het was wel een heel verschil met gisteren, toen een redelijke vlakke zee, veel zon en temperaturen die 12 graden hoger lagen, maar voor mij was het een geweldige dag!
Eerst een lekkere warme douche, dat is toch wel erg fijn. Daarna gaan we met de hele groep eten bij ‘De Pier’, een restaurant waar ze heerlijke vis serveren. Voor ons dit keer gefileerde rode poon, heel smakelijk klaargemaakt.
Als we terug wandelen is de zon weer gaan schijnen en zien we weer goed hoe geweldig mooi het hier is!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Agatha

Actief sinds 27 Okt. 2018
Verslag gelezen: 156
Totaal aantal bezoekers 20511

Voorgaande reizen:

13 Juli 2019 - 20 Juli 2019

Wales

07 Juni 2019 - 07 Juni 2019

Albanië

23 Mei 2019 - 31 Mei 2019

Fietsen naar en door België

15 November 2018 - 11 Februari 2019

Reis naar Australië en Nieuw-Zeeland

Landen bezocht: