Woensdag 6 februari 2019 - Sandgate (Brisbane) - Reisverslag uit Sandgate, Australië van Agatha Duijn - WaarBenJij.nu Woensdag 6 februari 2019 - Sandgate (Brisbane) - Reisverslag uit Sandgate, Australië van Agatha Duijn - WaarBenJij.nu

Woensdag 6 februari 2019 - Sandgate (Brisbane)

06 Februari 2019 | Australië, Sandgate

Vannacht is het opeens heel hard gaan regenen, maar gelukkig kunnen wij wel met de ramen open slapen, want er zit gaas voor de ramen en ons slaapkamerraam zit onder de overkapping. De verhuurder komt nog mosquito coils brengen, want het schijnt hier de laatste tijd vreselijk te zijn met muskieten, dat had Step ook al gezegd. Gelukkig hebben wij er tot nu toe nog niet veel van gemerkt. Wel is mijn hoofdpijn vannacht weer terug gekomen. Niet in heel hevige mate, maar genoeg om mij wel ziek te voelen.
Ik heb geen zin om weer de hele tijd thuis te blijven, dus als het halverwege de ochtend droog wordt, proberen het toch om naar de stad te gaan.
Dit keer vertrekken we met de trein, de Queenslandrail. De trein is behoorlijk koud, de airco mocht van ons wel iets minder! Wel een leuke rit, maar door alle stops doen we er net zo lang over als met de bus.
Om 11.30 uur staan we weer in het centrum van Brisbane, alsof we hier vorige week nog waren. Eerst bezoeken we de Cityhall, daar kan je op afspraak de klokkentoren bezichtigen. We moeten nog een ruim uur wachten, want er worden gratis kaartjes uitgedeeld wanneer je aan de beurt bent. We gaan even het museum van Brisbane bekijken, niet zo heel bijzonder, alleen een leuke film over het ontstaan van de stad.
Als we met de lift naar de klokkentoren gaan, zijn we maar met ons vijven! Geen wonder dat de kaartjes snel op waren. De lift is in 1920 in gebruik genomen, bij de bouw van de Cityhall en was oorspronkelijk bedoeld om materialen omhoog te vervoeren. De klok is door een klein bedrijf uit Brisbane gemaakt en was de eerste elektrische klok. Nu doet hetzelfde bedrijf nog elke maand het onderhoud. De vijf grote bellen komen uit Engeland en spelen elk kwartier hetzelfde melodietje als bij Westminster. De tour duurt daarom ook een kwartiertje, want als de klokken gaan luiden wil je hier niet staan.
We hebben een prachtig uitzicht op Brisbane, al staan er nu wel veel grote gebouwen vóór ons. Vroeger keek je van hier over de hele omgeving, want toen het gebouw klaar was in 1930 is het lange tijd het hoogste gebouw van de stad geweest.
Met mijn hoofd en benen gaat het niet zo lekker, dus wandelen we rustig via Wickham Park naar Roma Street Parklands. Dit zijn prachtige tuinen, die op een oud rangeerterrein van de treinen zijn aangelegd. Het is 16 hectare groot en echt een geweldig mooi park, waar druk wordt gewerkt om nieuwe beplanting aan te brengen. Er staan prachtige planten en bomen en door het water (vijver, stroompjes, fontein en waterval) en de hoogte verschillen een heerlijk park om te vertoeven. Er zijn kinderspeelplaatsen, een theater en toiletten en er lopen veel leguanen rond. Wij liggen een poosje heerlijk in de schaduw in het gras, want het is wel weer behoorlijk warm vandaag.
Later lopen we nog naar de Brisbane River en maken een wandeling langs de rivier, onder de Story Bridge door. Het is wel slenteren vandaag, want het gaat niet lekker met mijn hoofd.
Als afsluiting gaan we nog een laatste keer buiten bij het Victory Hotel eten. Hier hebben we alle keren in Brisbane gegeten, omdat wij het er prima naar ons zin hadden en het eten lekker smaakte.
Terug gaan we weer met de bus, wel zo makkelijk, alleen is hij wel net voor onze neus vetrokken. Ook in de bus staat de airco hard aan. We kunnen zien dat de vakanties zijn afgelopen, want er reizen nu heel wat meer mensen met het openbaar vervoer. Wat een geluk dat het de rest van de dag droog is gebleven.