Maandag 14 januari 2019 - Rotorua, vrije dag - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van Agatha Duijn - WaarBenJij.nu Maandag 14 januari 2019 - Rotorua, vrije dag - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van Agatha Duijn - WaarBenJij.nu

Maandag 14 januari 2019 - Rotorua, vrije dag

14 Januari 2019 | Nieuw Zeeland, Rotorua

Vanmorgen wordt ik om 6.00 uur wakker, maar dat is nog even te vroeg. Als ik om 7.00 uur weer wakker word, heb ik hoofdpijn en regent het buiten. Dan nog maar even omdraaien in bed!
Af en toe wordt het even droog, maar steeds begint de regen weer opnieuw. Eerst maar ontbijten op onze kamer. Dat doen we deze vakantie vaak, want er is geen ontbijt inbegrepen, maar we hebben wel altijd een waterkoker en koelkast op de kamer, dus maken we zelf een lekker ontbijt met yoghurt, brood en koffie. Na het douchen gaat het gelukkig al een stuk beter met mijn hoofdpijn en gaan we er toch op uit.
In Rotorua zie je overal wel ergens stoom uit de grond komen, dat blijft een apart gezicht. We lopen eerst langs het kustpad, maar als het dan weer gaat regenen besluiten we om de kortste weg te nemen naar ‘Te Puia’, dat is altijd nog ruim 4 kilometer. Helaas gaat het zo hard regenen, dat we zowel onze regenjas als regenbroek moeten aantrekken. Krijn wil eigenlijk terug naar het hotel, maar ik heb zeker geen zin om de hele dag op de kamer te blijven.
Eigenlijk ga ik er ook vanuit dat het zo wel weer droog zal worden, maar er staat heel weinig wind.
De geiser Pohutu is de bekendste attractie van dit park en als we aankomen zie ik dat hij al spuit, maar Krijn heeft het een beetje koud gekregen en wil eerst koffie, natuurlijk ook niet verkeerd.
We lopen later naar de geiser en hij is alweer aan het spuiten, dat doet hij een aantal keer per uur, maar hij blijft erg lang water spuiten, niet zoals de Strokkur in IJsland, die spuit omhoog en is dan klaar. Deze geiser blijft water omhoog spuiten, maar het is soms slecht te zien door alle stoom die er omheen hangt. Helaas heb ik mijn paraplu vergeten en ook mijn onderwater camera heb ik niet meegenomen. Ik probeer zo goed mogelijk wat foto’s te maken en te filmen. De geiser is van verschillende kanten te bewonderen. Ernaast ligt een prachtig groen meer, maar met alle regen komen de kleuren niet goed tot hun recht.
Soms komt de regen echt met bakken uit de lucht en staan we een tijd te schuilen. Ook Annemie en Aggie staan hier te schuilen, verder komen we geen reisgenoten tegen. Het is ook eigenlijk geen weer voor een bezoek.
Om een beetje op te warmen gaan we naar het kiwihuis, hier leven twee kiwi’s in een met infrarood verlicht onderkomen. De kiwi’s zijn in gevangenschap geboren. Maar ook met dit bezoek hebben we geen geluk, want we gaan er drie keer langs, maar zien ze niet!
Bij de Maori kunstnijverheid lopen we lekker droog. Er wordt hout bewerkt en materialen geweven, maar de houtbewerkers doen weinig vandaag. We (vooral Krijn) heeft geen zin om naar een Maori voorstelling te gaan, voor hem geen dansende mannen! Wel zitten we nog een poosje in een Maori huisje, waar foto’s hangen en wat kleding, maar waar de kachel brandt!!! Heerlijk warmen we ons hier op, want we hebben het met al die regen behoorlijk koud gekregen. Ik kom nog in gesprek met een Australisch meisje, dat hier twee weken op vakantie is. Ze wil later deze week gaan bungeejumpen.
Dan besluiten we een laatste rondje door het park te maken, langs de borrelende hotpools en verschillende modderbaden. De andere geisers zien we niet in werking. Als we dan naar huis willen gaan, wordt het eindelijk droog en gaat de zon zelfs schijnen! Toch nog maar even bij de Pohutu geiser kijken.
We zijn behoorlijk verregend, maar drogen gelukkig aardig op als we naar ons hotel lopen, alleen mijn schoenen zijn doorweekt en die kan ik niet zo gemakkelijk droog krijgen.
Even een lekker bakje koffie met een paar broodjes, dan kunnen we er weer tegen. We gaan een wandeling maken langs het meer, maar zijn bang dat we het weer niet droog houden, want de luchten kleuren weer donker om ons heen.
We gaan vanmiddag wat vroeger eten, heerlijke kip Parma in een prachtige pub, het smaakt weer voortreffelijk.
Buiten is het dan nog mooi zonnig, dus wandelen we verder langs het mooie meer van Rotorua. We zien zwarte zwanen en nog veel andere vogels. Langs het meer zien we op verschillende plekken de stoom opstijgen. Op de omliggende bergen schijnt een prachtig zonnetje.
Wij lopen naar het Maori dorpje Ohinemutu, waar het bijzondere kerkje staat. In het kerkje St Faiths zijn bijzondere glas in lood afbeeldingen, maar helaas is de kerk gesloten tegen de tijd dat wij er komen. Nog wel even op de begraafplaats gekeken en bij wat huisjes rondom. De stoom komt bij sommige huizen gewoon uit de tuin. Op de parkeerplaats zijn plassen waar het water in staat te borrelen.
Langs het prachtige museum van Rotorua lopen we terug. Het gebouw is leeg, maar wij zien geen beschadigingen. Het wordt wel weer opgeknapt. Ook bij ons hotel wordt hard gewerkt om het gebouw aardbeving veilig te maken.
Als we terug in het hotel zijn gaat het opnieuw heel hard regenen, we hebben het nu gelukkig wel goed getroffen.

• 14 Januari 2019 - 15:40

Esther :

Klinkt als Hollands weer ma!
    In Katwijk was het bijna de hele dag zonnig.

Je zou trouwens gek staan te kijken als Krijn wel enthousiast zou worden voor een paar dansende mannen. Haha!