Zondag 13 januari 2019 - Naar Rotorua - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van Agatha Duijn - WaarBenJij.nu Zondag 13 januari 2019 - Naar Rotorua - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van Agatha Duijn - WaarBenJij.nu

Zondag 13 januari 2019 - Naar Rotorua

13 Januari 2019 | Nieuw Zeeland, Rotorua

Om 6.00 uur gaat vanmorgen de wekker, want we hebben een lange reisdag voor de boeg. Eerst douchen, ontbijten en inpakken en een uurtje later rijden we weg uit deze prachtige omgeving.
We rijden nu richting het zuiden, onderweg zien we prachtige bossen met slierten mist ertussen en erboven. Na een kwartiertje hebben we al onze eerste korte stop. In het plaatsje Wakuwaku heeft de kunstenaar Hundertwasser gewoond en is daar in 2000 gestorven. In 1999 heeft hij daar de openbare toiletten gemaakt en daar nemen we even een kijkje.
Vandaag is Piet jarig en Inge heeft namens de groep een aardigheidje gekocht. Prachtige houten onderzettertjes, met Nieuw Zeelandse afbeeldingen. Ze houdt er een toepasselijke speech bij en er wordt voor hem gezongen.
In de bus geeft Maarten uitleg over een aantal excursies die gemaakt kunnen worden in de komende dagen, keuzestress!! Later komen er verschillende folders langs, Maarten heeft alles prima voorbereid.
Om half tien hebben we een koffiestop, heerlijke koffie, maar dan moeten we snel verder, want we hebben een strak schema voor vandaag. Annemie en Aggie gaan naar Hobbiton, de filmset van ‘Lord of the rings’ en moeten daar op tijd zijn.
Om 11.15 uur rijden we weer over de Harbour Bridge van Auckland en zien we weer allerlei bekende plekken van de stad. Onze lunchstop voor vandaag is bij een Food junction, waar we met de hele groep onder de Perzische slaapboom onze lunch gebruiken. Er rijdt een lange goederentrein voorbij, die hebben ze wel, maar bijna geen personen vervoer. Er is een hele dure oude trein waar je mee kan reizen maar verder niet.
De tocht gaat verder over het prachtige groene Noordereiland. Waren het vanmorgen gemengde bossen met veel boomvarens, vanmiddag zijn het heuvels met grasvelden, prachtig. En overal Agapanthus langs de weg. In de verte zien we donkere luchten opdoemen.
Wij gaan vandaag voor een korte wandeling. Bij Te Waihou lopen we langs de Bue Springs Walkway. We lopen langs een prachtig riviertje, met hele mooie boomvarens en andere prachtige planten. Het water in deze rivier is zo helder en schoon dat het water onbehandeld in de winkel te koop is. Er ligt wit zand op de bodem, daardoor kleurt het water zo helder blauw/groen, dat heb ik nooit eerder gezien. Heerlijke wandeling van bijna 5 kilometer, waar we met alle fotostops ook bijna 2 uur over doen, maar dat is niet erg, want na het in de bus zitten vindt iedereen het prettig om de benen te strekken. Echt een heerlijke wandeling vinden we allemaal. Op het eindpunt lopen nog wat waterhoentjes met jonkies. Er vliegen hier ook roofvogels, volgens onze gids is dat meestal de havik of kiekendief
Als we weer verder rijden, komen we langs groene heuveltjes, die volgens Maarten kleine vulkanen, of overblijfselen van grote vulkanen zijn.
We rijden naar Rotorua, wat in het Maori ‘tweede meer’ betekent. Het was het tweede meer dat de Maori in Nieuw Zeeland tegen kwamen. Er zijn hier veel Maori plaatsnamen. De Maori hebben zich hier gevestigd, omdat het warme water veel voor hun betekende. De Maori kwamen uit de Pacific, maar van veel verschillende eilanden, zowel van Fiji, als van Hawaï. Ze kwamen hier omdat er op hun eigen eiland overbevolking en hongersnood was. Het waren dus verschillende volken, die onderling ook veel strijd hebben gevoerd.
Het Maori is een fonetische taal, alleen WH wordt uitgesproken als F. Vaak wordt een woord dubbel gezet, dat zwakt de betekenis van dat woord af.
Dan rijden we Rotorua binnen, prachtig gelegen aan het Rotoruameer. We zien direct al stoom op verschillende plaatsen omhoog stijgen, gewoon langs de zijkant bij een huis! Ook op het meer zijn plaatsen waar het water borrelt. We maken een korte rit door het stadje, waar het overal ruikt naar rotte eieren. De zwavelluchten zijn ‘s avonds gelukkig een stuk minder heftig.
We hebben hier een prachtig hotel ‘SuDIMA’, gelegen vlak langs het meer. Na het inchecken gaan wij direct bij de Pak’n Safe supermarkt inkopen doen, waarna we van ons wijntje genieten.
Als we later op de avond uit eten gaan, is het zachtjes gaan regenen, maar met de regenjas aan gaan we er toch op uit. We lopen langs de Polynesian Spa, waar Krijn niet naar toe wil, langs het meer en het prachtige Rotorua museum. Dit gebouw ziet er geweldig mooi uit, maar vanwege een aardbeving is het gesloten, omdat het te gevaarlijk is. Door de Government Gardens lopen we naar Eat Street, een overdekte straat met veel restaurants en café’s. Bij de Thai eten we heerlijke springrolls en beef met groente.