Dinsdag 18 december 2018 - Port Macquarie - Reisverslag uit Port Macquarie, Australië van Agatha Duijn - WaarBenJij.nu Dinsdag 18 december 2018 - Port Macquarie - Reisverslag uit Port Macquarie, Australië van Agatha Duijn - WaarBenJij.nu

Dinsdag 18 december 2018 - Port Macquarie

18 December 2018 | Australië, Port Macquarie

Vanmorgen gaat Krijn eitjes bakken voor het ontbijt. Gezellig zitten we daarna bij het zwembad te ontbijten, wat is het hier toch een prachtig plekje.
We rijden vanmorgen naar het centrum en de kust van Port Macquarie. Vlakbij het hoofdstrand parkeren we onze camper, dat kan hier allemaal gewoon. We hebben prachtig uitzicht over het stand, hier is ook een soort uitkijkpunt, Lions Lookout. We gaan vanmorgen kerstinkopen doen en Krijn is er helemaal voor in de stemming (niet echt dus!). Eerst gaan we naar Port Central Shopping Centre. Step heeft voor ons al het nodige voorwerk verricht, dus hier kunnen we snel slagen voor waar we naar op zoek zijn en zelfs nog meer! Dan moeten we naar Park Street, alleen is dat een stukje verder lopen dan ik mij had gerealiseerd. Uiteindelijk is het nog dichter bij de camping, dan waar we nu met onze auto staan, maar als we uiteindelijk geslaagd zijn loopt Krijn daarna heel lichtvoetig terug.
We vonden Port Macquarie een ontspannen en schone stad. Onderweg zien we bejaarden een soort jeu de boule spelen, maar er is ook een groep kakkers bezig en daar ergert Krijn zich gewoon aan.
Nu onze inkopen achter de rug zijn gaan we voor een lekker bakje koffie, met uitzicht op de haven. We lopen daarna langs de haven terug, waar een ontzettend grote kampeerplaats is, maar die is ook behoorlijk leeg. Op de stenen langs de kade zijn met verf allerlei schilderingen aangebracht. Het lijkt een beetje op de kust bij Horta, waar alle oceaanzeilers een tekening maken. Het is een ontzettend lang pad en op het eind komen we bij strand uit.
In het parkje gaan we lunchen, wat een luxe om je eigen keukentje bij je te hebben, dan is een camper toch wel gemakkelijk.
Daarna gaan we een kijkje nemen bij het koala hospitaal. Nu zijn we al zoveel door Australië gereisd en heb ik nog geen levende koala gezien.
Eerst komen we bij het Historic Roto House, een prachtig victoriaans huis, gebouwd in 1891. Het koala hospitaal staat in de tuin van dit huis. Het huis is gratis te bezichtigen en de vrijwilliger die ons te woord staat is een vrolijk vrouwtje. Ze is getrouwd met een Irishman en is al verschillende keren in Nederland geweest. In maart heeft ze door de bollenvelden gefietst en gelogeerd in Katwijk. We hebben een leuk gesprek en het huis is ook zeker de moeite waard, zelfs Krijn loopt hier te genieten.
Voor het bezoek aan de koala’s zijn we eigenlijk te vroeg, want die krijgen pas om 15.00 uur te eten en nu zitten ze er een beetje voor dood bij. Voor Krijn zijn het net een soort krokodillen, want die doen ook niks. Soms rekt eentje zich een beetje uit, maar dan is het weer luieren.
We hebben zo toch nog ongeveer 14 kilometer gelopen door Port Macquarie.
Terug naar het strand dan maar, waar we een heerlijke duik in de hoge golven nemen. Het water is hier wel een stuk frisser dan in Hervey Bay, maar altijd nog warmer dan in de zomer in Nederland. Heerlijk helder water en enorme golven. Ik ga er na een poosje uit, want door de sterke stroming voel ik mijn knie weer goed. Het was wel erg lekker. Daarna nog even op strand liggen, ook erg lekker, maar we willen niet te lang in de zon blijven, want die is hier echt wel fel.
Terug maken we nog een wandelingetje door het Kooloonbung Creek Nature Park, een park midden in de stad, met een regenwoudbos, historische begraafplaats en arboretum. Helaas voor Krijn zijn er ook weer beestjes die hem plagen, dus als ik even stil sta om de vleerhonden te fotograferen, heeft hij het helemaal gehad. We lopen hier nog een kleine 4 kilometer in het rond en gaan dan terug naar de camping.
Heerlijk aan ons wijntje en een spelletje doen. Ik wil nog een duik in het zwembad nemen, maar het is al weer snel laat. Vanavond gaan we uit eten bij Settlers Inn, waar we beiden een T-bone bestellen. We zitten heerlijk buiten. Vanaf de weg zouden wij het niet herkend hebben, maar het stond genoemd in de beschrijving van de camping. Anderen kunnen het blijkbaar wel feilloos vinden, want het is er een drukte van jewelste, maar wel gezellig.