Vrijdag 14 december 2018 - Urunga - Reisverslag uit Urunga, Australië van Agatha Duijn - WaarBenJij.nu Vrijdag 14 december 2018 - Urunga - Reisverslag uit Urunga, Australië van Agatha Duijn - WaarBenJij.nu

Vrijdag 14 december 2018 - Urunga

14 December 2018 | Australië, Urunga

Vanmorgen gaan we eerst inkopen doen bij de Aldi en bij het uitschenken besluiten we om hier op de terugweg weer langs te komen. Het is dan volop zomervakantie, dus reserveren we voor twee nachten, het is geen straf om hier terug te komen.
Krijn denkt onderweg te tanken, maar op de snelweg A1 komen we geen tankstations tegen en omdat de tank toch wel behoorlijk leeg is, gaan we bij Ballina van de snelweg af. Nergens is ongelood 91 benzine te koop, dus op advies bij de pomp doen we er eerst maar wat E95 in, we willen niet zonder komen te staan. Even verder is wel weer een tankstation met E91. De prijs verschilt hier ook nogal eens, we betalen voor E91 tussen de 1.25 en 1.52!
Op de weg terug naar de snelweg komen we langs de grote garnaal.
Gelukkig rijden we weer met een volle tank. Er wordt hier behoorlijk aan de weg gewerkt, het is nu nog vaak tweebaans, maar dat gaan ze behoorlijk verbreden!
Bij Little Itali stoppen we voor koffie. Hier staat het oude paviljoen van de Expo 88 in Brisbane. Er schijnen vooral rond Lismore heel veel Italianen te wonen en ze hebben hier een eigen museum, waar Krijn geheel vrijwillig een kijkje neemt! (5 minuten, zo heb ik ook weer een museum gehad, zegt hij dan!)
Onderweg zien we heel veel velden met suikerriet en op sommige plaatsen zijn ze aan het oogsten. Voorbij Grafton wordt de Pacific Highway een mooie vierbaansweg. Behalve voor kangoeroes worden we hier ook gewaarschuwd voor overstekende wilde paarden.
Bij Woolgoolga willen we gaan lunchen en rijden we naar een prachtig uitkijkpunt bij zee. Het waait er echter enorm, of zoals onze buurvrouw zou zeggen: Je waait er uit je verschoning! Lunchen is hier dus geen optie, maar wel even mooi om hier een kijkje te nemen. Hier loopt ook een 60 kilometer lang kustpad, maar dat gaan we vandaag niet meer redden.
Bij Moonee Beach hebben we wel een prachtig plekje gevonden, vlak bij de rivier die hier in zee uit komt. Heel ondiep en helder water, waar ook een camping is en waar kinderen heerlijk in het water aan het spelen zijn. Vlak bij zee, want we zien de golven een stukje verder op strand slaan.
We rijden verder en komen langs de ‘Big Banana’, het eerste ‘grote ding’ in Australie. We rijden ook Coffs Harbour voorbij en gaan naar een camping in Urunga. Met CamperMate is het heel goed om vooraf campings te zoeken en ook nu hebben we een pareltje gevonden. Reflections Holiday Parks is een prachtige camping, ook aan de monding van een rivier. Het is echt de schoonste camping die we hebben gehad en de andere campings waren ook al niet slecht. Hier ook de mooiste keuken!
We zoeken vooraf ons plekje uit, maar er is plek genoeg, ik denk dat 90% vrij is, onbegrijpelijk, want het is toch bijna zomervakantie!
Bij de lagune is een hele lange loopbrug gebouwd, waar je langs het mangrove bos tot op strand kan lopen. Het waait echter nog steeds heel hard, dus echt zwemmen zit er niet in. Het is een mooie wandeling en dan is het tijd voor een wijntje en een potje rummicub. Krijn begint zelfs al vakantie plannen te maken voor 2020, dan wil hij naar de VS! We hebben deze wijn al eerder gedronken, maar ik maak me toch wel enigszins zorgen!
Na het eten lopen we even het dorpje in, maar voor we er erg in hebben zijn we het dorpje al weer uit, dat was echt klein!

• 14 December 2018 - 14:49

Conny:

Agaath, wat heb je in die wijn gedaan?
    ‘t Moet toch nog gekker worden.

• 14 December 2018 - 14:47

Conny:

Of ligt het aan de rummicub?

• 14 December 2018 - 16:25

Agatha Van Duijn:

Als we thuis zijn zal ik je het recept wel geven!