Woensdag 5 december 2018 - Laatste dag Hervey Bay - Reisverslag uit Hervey Bay, Australië van Agatha Duijn - WaarBenJij.nu Woensdag 5 december 2018 - Laatste dag Hervey Bay - Reisverslag uit Hervey Bay, Australië van Agatha Duijn - WaarBenJij.nu

Woensdag 5 december 2018 - Laatste dag Hervey Bay

06 December 2018 | Australië, Hervey Bay

Wat hebben we weer geslapen vannacht, wel heerlijk, maar zo lang!!
Vanmorgen is het gelukkig weer mooi weer, een zonnetje en nog niet zo warm, het perfecte weer om een wandeling te maken. Krijn kijkt nog uit naar de pispottenbrigade, maar die laten het vandaag afweten!
We rijden eerst een stukje naar het openbare zwembad aan de Esplanade en lopen dan verder richting Point Vernon, aan de ander kant van Hervey Bay. Hier zijn vooral mooie huizen, maar verder is het er erg rustig. We zien wel mooie vogels onderweg, verschillende papegaaien en de kookaburra die heel rustig blijft zitten. Het is vloed, dus een heel klein strand waar we niet over kunnen lopen. Langs de kust groeien hier overal Pandanus bomen, met mooie vruchten en vertakte boomstammen. Het zijn bomen die goed tegen zout water en harde wind kunnen, dus prima voor langs de kust. We zien ze ook overal staan.
Als we over de begraafplaats lopen zie ik twee kangoeroes zitten, best wel een apart gezicht op een begraafplaats.
Het is vandaag wisselend bewolkt en dat is eigenlijk heel fijn, zeker met een stevige wind erbij is het lekker wandelen.
We gaan voor een koffie met een saucijzenbroodje erbij. Later blijkt dat toen de batterijen van mijn gps op waren, dus werd er niets meer opgenomen.
Terug bij het strand is het laag water geworden en zien we veel stukken rots op het strand en mangrove bossen. Ook zie ik héél veel dood koraal op strand liggen. Je kunt hier snorkelen vanaf het strand, maar als ik al het dode koraal zie, dan kan het niet echt mooi meer zijn.
Terug bij het zwembad is het prachtig om naar de drukte te kijken. Het is een heel mooi gratis zwembad, met glijbanen en waterspeelplaatsen. Natuurlijk ook overal humpbackwales, want Hervey Bay is vooral bekend door alle walvissen die hier komen. In het warme water worden de jongen goed gevoed, voordat ze naar het Arctische gebied vertrekken. Er komen er hier jaarlijks ongeveer 3000 bultrugwalvissen in de baai, maar helaas zijn ze in oktober hier weggegaan, dus nu zien we ze niet meer.
We rijden met de auto een stukje naar het westen, want daar willen we een klein strandje opzoeken. Helaas is het hele gebied een grote lagune, dus daar kan niet echt gezwommen worden. Terug naar onze camping dan maar, daar heeft Krijn het sowieso veel beter naar zijn zin. Het laatste dagje hier alweer.
Nog heerlijk zwemmen in het warme water, al zijn er vandaag haast geen golven.
Op de camping is een hele asfalteer ploeg neergestreken, die eerst hun MacDonalds maaltijd opeten. Het zijn er ook echt mannen voor. Krijn is bang dat we in de stank komen te zitten, maar gelukkig valt dat mee, ze doen alleen kleine stukjes repareren, maar komen wel met heel veel grof geschut aanzetten.
Vanmiddag gaan we nog een strandwandeling maken. Het is nu heel laag water en er liggen ook behoorlijk wat schelpen op strand, meestal zijn er niet zoveel. Er liggen ook kleine kwallen, dat wat minder. We lopen weer naar de grote pier van Urangan. Als we op de pier lopen gaat het weer betrekken, we zien donkere wolken en het regent in de verte. Voordat we terug lopen krijg ik een grote splinter in mijn voet, maar ik kan hem er gelukkig uit trekken.
Het water is al een heel stuk hoger komen staan, we moeten zelfs al een stukje omlopen. Er zwemmen grote pelikanen in zee en vlak bij strand.
De regen valt om ons heen, maar niet bij ons. Voor we terug zijn schijnt het zonnetje al weer volop.
Vandaag bij elkaar ruim 25 kilometer gelopen, we lijken al weer echte wandelaars! Gelukkig gaat het met mijn knie redelijk goed, dan is wandelen weer erg fijn.
Krijn sluit vriendschap met een paar macpies, het zijn tenslotte net kraaien!
We gaan vanavond nog uit eten, omdat we heerlijk fettuccine carbonara hebben gezien, maar we zitten beiden heel snel vol en vallen bijna om van de slaap, dus ons campertje wordt weer vroeg opgezocht