Donderdag 18 juli 2019 - Llyn schiereiland - Reisverslag uit Llandudno, Verenigd Koninkrijk van Agatha Duijn - WaarBenJij.nu Donderdag 18 juli 2019 - Llyn schiereiland - Reisverslag uit Llandudno, Verenigd Koninkrijk van Agatha Duijn - WaarBenJij.nu

Donderdag 18 juli 2019 - Llyn schiereiland

Door: Agatha van Duijn

Blijf op de hoogte en volg Agatha

18 Juli 2019 | Verenigd Koninkrijk, Llandudno

Donderdag 18 juli 2019 - Llandudno, Llyn schiereiland, Caenarfon Castle en Bedgellert
Vannacht weer goed geslapen. Het heeft nog wel even geregend, maar vanmorgen was het al vroeg weer droog. Het is bewolkt en volgens Conny iets frisser dan gisteren, maar zoals het er nu uitziet is het perfect wandelweer.
Het ontbijt is hier elke morgen echt goed en de broodjes voor de lunch bij Londis zien er ook goed uit, dus wij kunnen er vandaag weer tegen.
Vandaag gaan we eerst met ons busje op stap, richting Caenarfon Castle, het kasteel is werd in 1282 door Edward I gebouwd, nadat hij Noord Wales definitief had veroverd. Hij liet zich bij de bouw inspireren door de architectuur van de Romeinse stadsmuren van Constantinopel, waardoor hij zich op één lijn plaatste met de Romeinse keizers. Hier is de eerste Prince of Wales (zoon van Edward I) geboren. Tegenwoordig heeft de troonopvolger nog steeds de titel Prince of Wales en ook de huidige prins Charles is hier tot prins gekroond.
Conny en ik gaan dit kasteel ook van binnen bekijken, want gisteren hebben we ook geen kasteel bezocht en eigenlijk hoort dat wel bij een bezoek aan Wales. We komen binnen via de King’s Gate.
Het kasteel is behoorlijk groot en we beklimmen een aantal torens om van het mooie uitzicht te genieten. In de Eagle tower zien we een filmpje van de kroning van de jonge Prins Charles. Om 10.30 uur verlaten we het kasteel om in een
leuk straatje waar allemaal parapluutjes hangen koffie met iets lekkers te gaan drinken.
We rijden daarna verder met ons busje met chauffeur Michael. Helaas niet zo’n verteller als de chauffeur van dinsdag, want die wist heel veel leuke dingen te vermelden.
Via de kust rijden we naar het zuiden van het schiereiland Llyn. De wandeling begint in het plaatsje Llanbedrog, maar eigenlijk beginnen we iets verder, omdat de bus ons daar kan brengen. Hier staat volgens Sander een half uur koffiepauze op het programma, jammer want we hebben net koffie gedronken. Het is wel een prachtig oud landhuis met een prachtige serre, waar een kunstcollectie is te bewonderen.
We gaan met een groep van tien alvast op weg. Gelukkig is de groep groot, want het is voor mij niet duidelijk waar het eind van de wandeling is. We lopen over een goed aangegeven kustpad, waar ik bovendien een gps route van heb kunnen vinden.
We stijgen een aardig stukje en hebben dan een geweldig mooi uitzicht over de kust en de prachtige heidevelden. Op het stand staan veelkleurige strandhuisjes. Hoog boven de kust lopen we over een prachtig pad, het is weer een totaal ander wandeling dan van de voorgaande dagen.
Dan komt er een hele steile afdaling en uiteindelijk komen we op het strand en lopen we richting Abersoch. Het is eb, zodat we een behoorlijk groot strand hebben en we kunnen lekker doorlopen. Op strand zijn veel trappen van strandhuisjes, die hier boven de duinen staan, het zijn prachtige huisjes.
Uiteindelijk komen we bij een uitstekende rots, waar we bij eb omheen kunnen lopen. Het is onduidelijk hoe we nu verder moeten, dus we zoeken een mooi plekje op een trap, uit de wind en gebruiken hier onze lunch. Het zonnetje komt er steeds vaker bij, het is vandaag uiteindelijk een geweldig mooie dag geworden. Op de rots groeit veel zeewier en schelpen. Als we kijken of we de anderen al kunnen zien, dan zijn ze nog nergens te bekennen. Later blijkt dat ze verkeerd zijn gelopen. Wij besluiten om naar het plaatsje Abersoch te lopen en op een terrasje zitten we lekker met ons allen aan het bier. Dan krijgen we van Sander een berichtje om naar de bus te komen, maar we antwoorden dat we die niet weten te vinden. Uiteindelijk geven we ons adres door met de vraag of de bus ons hier niet kan komen ophalen. Ik ben toch wel blij dat we met een grote groep zijn! We hebben hier 7 kilometer gewandeld.
Onze laatste bestemming voor vandaag is Beddgelert. De naam van dit dorpje verwijst naar het tragische verhaal van de hond Gelert.
De legende gaat dat Llywelyn zijn hond achter liet bij zijn pasgeboren kind. Bij thuiskomst was de babywieg leeg en de hond Gelert zat onder het bloed, Llywelyn dacht dat de hond zijn kind had doodgebeten en stak hem neer. Later vond hij zijn kind terug, bij een plas bloed van een wolf die de hond had doodgebeten. Llywelyn heeft vol wroeging zijn hond begraven op het mooiste plekje dat hij kon vinden, aan de oever van de rivier Glaslyn. Beddgelert betekent: ‘graf van Gelert’ en is tegenwoordig een toeristische trekpleister.
Wij beginnen onze wandeling een stukje buiten het plaatsje en lopen over een prachtig pad langs de rivier Glaslyn. Onderweg zijn er verschillende stroomversnellinkjes in dit mooie riviertje. Er groeien overal prachtige varens en mossen, dus ik loop hier echt te genieten. Aan het eind brengen we een bezoek aan het graf van de hond en lopen het mooie plaatsje in, dat ook bekend staat om zijn lekkere ijs. De wandeling was ruim 3 kilometer.
Dan rijden we weer terug langs het nationale park van Snowdonia. Het was vandaag de langste busreis van de hele week, maar we komen langs prachtige plekjes, dus het is zeker geen vervelende reis. We komen weer langs een aantal bekende plekjes, zoals de postkoets op de historische weg, het huis dat in 24 uur is gebouwd, om zodoende geen belasting te hoeven betalen en de brug waar we dinsdag gestopt zijn.
Vanavond willen Conny en ik eigenlijk samen uit eten gaan, maar uiteindelijk gaan we met het grootst deel van de groep naar Kings Head.
We eten vanavond wat later dan anders, dus nu zijn we eigenlijk uitgeteld. We gaan maar gauw slapen. Morgen de laatste echte wandeldag en er wordt werderom regen voorspeld!!