Zaterdag 15 juni 2019 - Naar Shkodër - Reisverslag uit Shkodër, Albanië van Agatha Duijn - WaarBenJij.nu Zaterdag 15 juni 2019 - Naar Shkodër - Reisverslag uit Shkodër, Albanië van Agatha Duijn - WaarBenJij.nu

Zaterdag 15 juni 2019 - Naar Shkodër

15 Juni 2019 | Albanië, Shkodër

Zaterdag 15 juni 2019 - Naar Shkodër
Vanmorgen verlaten we ons prachtige hotel, waar veel marmer in is verwerkt, het ziet er allemaal super uit! Na het ontbijt lopen we naar het Oxford hotel om met de groep weer verder te reizen.
Het is een drukte op de weg, zodat het even duurt voor we de stad uit kunnen rijden. Het is weer een bijzonder warme dag en we kunnen de bergen amper zien vanwege de smog. Het is niet voor niets dat er steeds auto’s rijden om de straten nat te sproeien, zelfs op de snelweg!
Gelukkig doet de airco het in de bus nu goed, dat is wel nodig! We rijden over een goede snelweg naar het noorden en dat schiet wel op! Totdat we in de file komen te staan.
We rijden weer langs een kasteel waar elementen in verwerkt zijn uit verschillende tijden. Albanië is in de loop van de geschiedenis door veel overheersers bezet geweest, van Ottomanen, Byzantijnen, Venetianen, Turken, Grieken en Italianen.
We passeren vandaag ontzettend veel benzinestations en restaurants, het staat er werkelijk vol mee, maar ook veel leegstaande gebouwen.
We rijden vandaag naar Shkodër, een van de oudste steden van Europa, minstens zo oud als Rome en nog steeds is het een belangrijk economisch en cultureel centrum. Het is ook de stad van de fietsen, want hier is het een heel gebruikelijk vervoermiddel, dat zien we direct bij aankomst. Het is ook de meest katholieke stad van Albanië.
Als eerste gaan we koffie drinken op een plek met een geweldig mooi uitzicht, maar de versieringen van dit hotel zijn ver over de top. We hebben een prachtig zicht over de rivieren de Kiri en de Drin, die hier samen komen in de rivier Buna. Ze komen uit in het meer van Shkodër, maar ook de Adriatische Zee is hier niet ver vandaan. We zijn hier ook vlak bij de grens met Montenegro.
Daarna rijden we naar het kasteel van Rozafa, dat hier vlakbij boven op de heuvel ligt. Volgens een legende is een vrouw met de naam Rosa hier in de muur gemetseld. Adnan vertelt het verhaal dat ze maar half is ingemetseld om zo wel haar kind te kunnen voeden, een echte legende dus.
Het kasteel staat op een zeer strategisch punt en heeft zeer oude fundamenten. De rest is vooral in de Middeleeuwen gebouwd. We moeten goed oppassen om niet onderuit te gaan op de zeer gladde stenen. Het is een prachtig kasteel, helaas is het vandaag wel 35 graden en dat is best wel warm!
Vanaf het kasteel hebben we zicht op de Loden Moskee, met zijn grote en kleine koepeldaken die met lood waren bekleed. Deze moskee is in 1768 gebouwd, volgens hetzelfde ontwerp als de Aya Sofia in Istanbul, maar veel kleiner en nu zwaar in verval.
Dan rijden we met de bus naar het meer, waar we onze lunch gaan eten. Vooraf konden we kiezen voor vis of iets anders, dat wordt voor ons vis natuurlijk.
Het is werkelijk een geweldige locatie, direct aan het meer. De vis is nog niet klaar, dus kunnen we even in het meer gaan, als we dat willen, want we hebben geen zwemkleding meegenomen. Alleen Johan en ik gaan zwemmen, maar dat is dan ook geweldig lekker! In mijn ondergoed, wat na de lunch ook weer droog is!
Dan gaan we eten, soep vooraf en daarna lekkere salade, gegrilde groente en fantastische forel! Als toetje krijgen we baklava met thee! Wat hebben we hier weer geweldig mooi gezeten en lekker gegeten, echt vakantie!!
Dan rijden we 8 kilometer ten noorden van Shkodër naar de oude brug, de Messi-brug (Ura e Mesit) De brug is 112 meter lang en dateert uit de 17e eeuw.
Het is een prachtige brug met bogen, die we op ons gemak over lopen. In de rivier de Kiri zijn alleen jongens aan het zwemmen, meisjes zien we helemaal niet! De jongens komen op de fiets, maar de meest stoere binken hebben een brommer, die ze met veel lawaai aan ons vertonen, wat een arrogante macho’s! Er staat na alle regenval wel meer water in de rivier dan normaal.
Onze volgende stop is bij het Rozafa hotel, ons onderkomen voor komende nacht. Op de TV zien we beelden van ons hotel in vroeger staat en hoe dat nu is opgeknapt, het heeft werkelijk een metamorfose ondergaan. We hebben deze reis sowieso zeer luxe hotels!
Even heerlijk douchen en uitrusten, want de warmte is erg vermoeiend, maar we kunnen er gelukkig wel goed tegen. Dan maken we een rondje door de stad, die zich erg op het toerisme aan het instellen is. Er is een mooie wandelzone en we komen langs mooie en minder mooie gebouwen. Bij de kathedraal van St Stephen gaan we even naar binnen, er wordt juist een dienst gehouden. Onderweg zien we ook een standbeeld van Moeder Theresa, een nationale held van Albanië, hoewel ze eigenlijk uit Kosovo kwam.
Later lopen we nog naar een park waar veel kleine kinderen spelen, maar ook mannen een spelletje spelen met kleine ‘gouden’ stenen.
Op een terrasje eten we lekkere kipfilet met een gemengde salade. De weegschaal zal me thuis wel aan het schrikken maken, want het is niet normaal hoe lekker en veel we hier eten!
Om 22.00 uur gaan we terug naar het hotel, want de wekker staat op 6.00 uur! Adnan wil vóór 6.30 uur vertrekken!

• 16 Juni 2019 - 19:47

Esther :

Hoi mam,
    Eindelijk lees ik een keer een verslag. Peter en zn moeder lezen een stuk trouwer. Leuk om te lezen. Veel plezier nog!!!!!! Xxxxxx