Woensdag 12 juni 2019 - Via Dardha naar Korcë - Reisverslag uit Korçë, Albanië van Agatha Duijn - WaarBenJij.nu Woensdag 12 juni 2019 - Via Dardha naar Korcë - Reisverslag uit Korçë, Albanië van Agatha Duijn - WaarBenJij.nu

Woensdag 12 juni 2019 - Via Dardha naar Korcë

13 Juni 2019 | Albanië, Korçë

Woensdag 12 juni 2019 - Via Dardha naar Korcë
atuurlijk hebben we ook hier weer geweldig goed geslapen. Als we vanmorgen wakker worden weten we niet of het regent, maar dat blijkt het beekje naast ons huisje te zijn. De zon staat alweer prachtig te stralen, dan ziet het er op de camping gelijk een stuk aangenamer uit.
Het ontbijt wordt speciaal voor ons gemaakt en is beperkt, maar wel twee gebakken eieren, brood met pruimenjam en onbeperkt koffie. We hadden het hier niet willen missen.
Onze chauffeur is vanmorgen op een smal bruggetje uitgegleden en loopt vandaag erg moeilijk. Om half negen vertrekken we richting Dardha, waar we gaan wandelen. De afstand is niet zo groot, maar het is een weg met alleen maar bochten en soms zeer slecht wegdek. De uitzichten zijn weer prachtig, dus we genieten wel onderweg.
We rijden door een plaatsje waarvan Erenik ons het monument laat zien van de moord op 120 inwoners. De nazi’s werden door de dorpsbewoners tegen gehouden, waarna het hele dorp in 1944 is platgebrand en 120 mensen werden gedood. Hij vertelt ook van de jongeren die illegaal naar Engeland trekken om daar te werken. Ze moeten erg veel geld betalen om met vrachtwagens mee te kunnen, maar verdienen dan in een paar jaar wel erg veel geld. Zelf is hij ervan overtuigd dat er in Albanië ook een goede boterham te verdienen is, mits je wel een opleiding hebt gehad. Hij heeft zelf een zoontje van zes, dus hij wil zeker niet weg, maar hij heeft wel een paar neven die illegaal in Engeland werken.
Vandaag hebben we een koffiestop op een leuke plek en dan is het niet zo ver meer naar Dardha. We rijden door een ander plaatsje, waar de baas van de olie heeft gewoond, voordat alles aan Shell werd verkocht. Deze man sponsorde de plaatselijke voetbalclub en heeft voor de lol FC Barcelona laten komen om tegen te spelen, dat zal wel veel geld gekost hebben, maar de mensen vergeten het nooit meer.
Dardha is een wintersportplaats en dat is aan het hotel wel te zien. De pistes zien we niet, want die liggen aan de andere kant van de berg. Er zijn geen gondels, alleen sleepliften.
Helaas duurt de lunch erg lang, want het personeel moet nog opgeroepen worden. Krijn en ik nemen samen een club sandwich, die echt heerlijk is en een spaghetti carbonara. Wij kunnen er dan weer tegen.
Resa is onderweg ziek geworden van de vele bochten die we reden en blijft buiten zitten, maar gelukkig is ze wel op tijd opgeknapt om met de wandeling mee te gaan.
Erenik heeft hier niet eerder gewandeld, dus komt er een lokale gids. Het is een raar mannetje, die niet veel zegt, eigenlijk heb ik zijn stem niet gehoord.
We wandelen hier door een mooi natuurgebied, tot wel 1450 meter hoogte. Het is werkelijk bijzonder hoeveel bloemen hier overal bloeien. Zagen we gisteren veel munt, vandaag is er veel tijm die heerlijk ruikt. Het eerste stukje gaat over de weg, maar daarna volgt hij brede karrensporen. Het is vandaag wederom behoorlijk warm, maar omdat we op hoogte zitten is het goed te doen. Soms lopen we door het bos, maar we hebben ook regelmatig mooie uitzichten. Zelf vond ik de wandeling van gisteren veel mooier, maar Krijn geniet vandaag veel meer, zeker ook vanwege de ondergrond, want hij heeft het er niet zo op om over losse keien te lopen.
We zien herders met hun kuddes schapen of geiten. Onze lokale gids heeft hier ook twee koeien lopen.
Om even over vieren zijn we weer terug bij de bus, we hebben dan bijna 11 kilometer gelopen. Even lekker fris water tappen bij de pomp en dan het laatste stukje rijden naar Korcë, de grootste stad van Oost Albanië.
We hebben hier kamers in het ‘Grand Hotel’ in het centrum van de stad. Eerst even lekker douchen en relaxen op de kamer, voordat we met Erenik een stadswandeling gaat maken. We lopen met hem langs de eerste school van Albanië uit 1887, waar nu een onderwijsmuseum in is gevestigd. Het was het begin van de nationale bewustwording. Daarna gaan we langs bij de kathedraal, een mooi bouwwerk, zowel van buiten als van binnen. Er zijn volgens Erenik meer orthodoxe christenen in Albanië dan praktiserende moslims. Er zijn wel meer moslims, maar die zijn meer zoals hijzelf, ze doen verder niets met het geloof, hij drinkt zelf ook gewoon sterke drank, dat hebben we al gemerkt. We lopen nog over de boulevard Republica, de hoofdstraat en gaan dan weer terug richting ons hotel.
Vanavond gaan we met Johan en Sandra en Renske uit eten. Johan heeft vanmiddag een gezellig plein ontdekt, waar we met ons vijven heerlijke pizza’s gaan eten, ze zijn echt geweldig lekker, maar ook ontzettend groot. Wel weer met lekkere wijn erbij. Later gaan we op een ander terrasje nog koffie drinken. We hebben een heel gezellige avond met elkaar.
Internet in de bergen was veel beter dan hier in de stad, want ik kan geen verbinding krijgen, dus geen mailtjes of foto’s versturen en ook geen verslag op internet!