Dinsdag 11 juni 2019 - Wandeling rondom Vjosë - Reisverslag uit Korçë, Albanië van Agatha Duijn - WaarBenJij.nu Dinsdag 11 juni 2019 - Wandeling rondom Vjosë - Reisverslag uit Korçë, Albanië van Agatha Duijn - WaarBenJij.nu

Dinsdag 11 juni 2019 - Wandeling rondom Vjosë

11 Juni 2019 | Albanië, Korçë

Dinsdag 11 juni 2019 - Wandeling rondom Vjosë vallei & Sotira Farm
Weer een heerlijk nachtje gehad met de ramen open. Om 6.00 uur ben ik wakker, maar ik voel mij heerlijk uitgerust. Ik heb nog even tijd om nogmaals naar de accu van mijn camera te zoeken en zowaar ik vind hem, op het randje van mijn ledikant naast het nachtkastje.
Het ontbijt is vanmorgen weer zeer uitgebreid, maar met een yoghurtje en één sneetje brood stop ik maar, want we hebben hier elke dag twee keer warm gegeten, dus ik moet een beetje oppassen. De appels en bananen van het buffet zijn dan helaas al op.
We wandelen nog even door het prachtige stadje Gjirokaster, maar om 8.30 uur is het tijd om te vertrekken. We rijden vanmorgen door de prachtige vallei van Vjosë richting het oosten. Onderweg zien we kleine boerderijtjes, soms met percelen druiven, maar we zien ook muilezels die aan het werk zijn.
Vanmorgen geen koffiestop, maar om 10.15 uur komen we bij de natuurlijke warmwaterbron van Ujërat, waar we kunnen zwemmen. We lopen over een prachtige oude brug. In het grote bassin zijn dit keer heel veel jongens aan het zwemmen, normaal is het hier heel rustig volgens Erenik. Gelukkig is er naast de brug ook een klein bassin, waar we met een aantal heerlijk in duiken. Het water is wel warm, maar niet veel warmer dan de zee gisteren.
Bij een marktkraampje koop ik verse kruidenthee, de man heeft nog veel meer kruiden en ook honing, maar dat neem ik niet allemaal mee.
De bedoeling is dat we nu naar de lunchplek rijden, maar door een misverstand is er niemand in het restaurant. Er is hier ook niet veel anders te krijgen. We moeten hier overstappen in een ander busje, om ons naar het begin van de wandeling te brengen, onze bus gaat dat niet redden. We kunnen even naar de WC en zien leuke vogeltjes broeden onder het dak. De boer heeft moeite om zijn eigenwijze ezel te vangen. Erenik geeft iemand opdracht om lunchinkopen voor ons te doen in een dorpje 15 kilometer verderop. Wij gaan dan eerst de wandeling doen. Nu heb ik wel spijt dat ik vanmorgen niet meer heb gegeten, maar hopen dat we geen hongerklop krijgen.
De wandeling voert ons vandaag naar een waterval van Sopoti en gaat via dezelfde weg weer terug. Het busje steekt een hele smalle hangbrug over. Het water in de rivieren is hier allemaal prachtig blauw.
We beginnen op ruim 450 meter en gaan het eerste stukje langzaam omhoog. Eerst hebben we nog enige bescherming van de bomen, maar het grootste deel lopen we in de volle zon. Het is hier nog steeds bijzonder warm.
Om half één beginnen we aan de wandeling. In het begin lopen we veel langs levades en het lijkt heel erg op Madeira. De paadjes zijn soms bijzonder smal en glibberig en de afgronden erg diep. Conny zou het hier niet naar haar zin hebben, dat is wel zeker.
Later lopen we hele stukken over losse stenen, ook weer met prachtige uitzichten en enorme dieptes. De natuur is hier echt geweldig mooi. We zien al snel de waterval in de verte, maar het is nog een stukje lopen, na ruim 3 kilometer komen we om 13.45 uur bij de waterval. Heerlijk om met blote voeten even in het koude water te zitten. Er worden de nodige foto’s gemaakt en na twintig minuten beginnen we aan de afdaling. We zaten hier op ongeveer 800 meter hoogte.
De afdaling gaat altijd een stuk vlotter. We zien in de verte donkere wolken aankomen en horen het zelfs onweren, maar wij lopen grotendeels in de zon.
Even voor 15.00 uur komen we bij de picknickplek. Het is gelukkig goed gegaan, we hebben geen honger gehad, maar het brood met kaas, de fetakaas en worst smaken dan wel erg lekker. Heerlijke tomaten en komkommers erbij en dat alles bij een prachtig uitzicht, maar wel in de schaduw onder een boom. Dat is dan best genieten.
Dan nog een klein stukje terug naar onze bus, maar eerst even een kopje koffie of colaatje drinken.
Het is nog twee uur rijden naar onze overnachtingsplek. Geen onweer meer gelukkig. We rijden verder over deze bergweg, die wel in slechtere staat is dan de wegen die we tot nu toe hadden, maar die waren dan ook opvallend goed. We zitten hier tegen de Griekse grens, we passeren zelfs een douanepost. Onderweg zien we soms geiten-, of schaapherders met hun kuddes.
Via het plateau van Leskovik rijden we naar de bossen van Germenji. We zien dat het hier geregend heeft, want de plassen staan nog steeds op de weg.
Tussen de bomen zien we de zon alweer tevoorschijn komen, met prachtige randjes om de wolken. Zo komen we aan bij onze overnachtingsplek van vandaag, Sotira Farm.
Hier hebben we kleine tweepersoonshutten, gelegen naast een snelstromend beekje, waarvan het water direct uit de bergen komt, dus dat kunnen we gewoon drinken. De natuur is hier geweldig mooi, helaas gaat het dan opnieuw regenen. Normaal zou ik in het zwembad gegaan zijn, maar met onweer vind ik dat veel te gevaarlijk. Er is hier ook een camping en er lopen ganzen en er zijn veel soorten vogels.
Na een heerlijke douche gaan we met elkaar wat drinken. Er is hier ook een forellenkwekerij en de mannen zijn bezig de verse vissen te vangen. Er zijn vissen die tegen spartelen en die moeten ze van de vlonder oprapen!
Dan gaat het weer enorm hard regenen en onweren, zodat we zelfs naar binnen moeten. Daar is de open haard aangestoken. Wie had dat verwacht toen we vanmiddag met ruim 30 graden aan het wandelen waren!
Er wordt hier met uitsluitend biologische producten gewerkt en het eten smaakt voortreffelijk en is in ruime mate aanwezig. De vis, regenboogforel, is behoorlijk groot en heerlijk klaargemaakt. Ook de wijn smaakt weer heerlijk, dat wordt hier overal in volle glazen geserveerd! En met vol bedoel ik ook echt vol!!
Er zit nog een andere groep, dat blijken Noren te zijn die met 16 personen hier aan het fietsen zijn. Ze hebben vandaag 70 kilometer gefietst en dat op slechte wegen, met 1100 meter stijgen en dalen. Sommigen doen het wel met elektra! Vandaag hebben ze regen, onweer en hagelstenen onderweg gehad. Er is een Noorse vrouw die 8 jaar in Nederland heeft gewoond en ze spreekt opvallend goed Nederlands.
Na nog een lekker bakje koffie gaan wij nu wel ons bedje op zoeken, want het was weer een lange, maar oh zo prachtige dag!