Dinsdag 22 januari 2019 - Motueka / Abel Tasman NP - Reisverslag uit Motueka, Nieuw Zeeland van Agatha Duijn - WaarBenJij.nu Dinsdag 22 januari 2019 - Motueka / Abel Tasman NP - Reisverslag uit Motueka, Nieuw Zeeland van Agatha Duijn - WaarBenJij.nu

Dinsdag 22 januari 2019 - Motueka / Abel Tasman NP

22 Januari 2019 | Nieuw Zeeland, Motueka

Vanmorgen ontbijten we in ons mooie huisje met yoghurt en gebakken eieren en fantastisch uitzicht op de bergen. Onze chauffeur Graham brengt ons samen met Maarten onze reisbegeleider naar Kaiteriteri, vanwaar we met de boot verder reizen, in het Abel Tasman NP. Dit park is in 1942 opgericht als nationaal park en is het kleinste van Nieuw Zeeland, met 225 km2. Negen van onze groep gaan wandelen in het Abel Tasman NP en met ons elven gaan we kajakken en wandelen. Wij worden met een kleine boot weggebracht naar Torrent Bay. Onderweg stoppen we even bij een grote granieten steen, die in de ijstijd doormidden is gebroken. Da varen we verder, met een snelheid van 45 km/uur. Er staat een behoorlijke wind, dus het water spat ons om de oren, vooral Ria krijgt de volle laag.
Bij aankomst op het strand krijgen we van onze instructrice uitleg hoe we moeten kajakken en waar we onze spullen kunnen opbergen. We krijgen een soort jurkje aan, om de kajak mee af te dekken en een zwemvest eroverheen.
Het waait vandaag behoorlijk, daarom gaan we kajakken in de lagune, die nu met vloed helemaal met water staat. Het kajakken gaat ons prima af, maar we vinden het wel jammer dat we niet op zee gaan, want daar hebben we voor gekozen. Onze gids vertelt leuk over het park, de vogels en de bomen. We zien een aantal huizen op de hellingen staan. Het blijkt dat deze al in eigendom waren, voordat het park werd gesticht. De overheid kon ze niet onteigenen. De eigenaren die hun aankoopbewijs konden laten zien, mogen er blijven wonen en bouwen wat ze willen. Er waren ook bewoners die geen aankoopbewijs hadden. Ze mochten er tot hun dood blijven wonen, maar na hun overlijden werd het huis afgebroken. Twee jaar geleden is zo het laatste huis afgebroken.
Tussen de middag gaan we op een mooi strandje lunchen. Het water is slechts 18 graden, maar we nemen toch een duik in het heldere water.
Dan vraagt ze of er nog liefhebbers zijn om het toch op zee te proberen, nou dat willen we wel. Piet gaat met Ria en wij gaan mee, de rest houdt het voor gezien. Op zee is het voor ons geweldig genieten met de golven. We gaan een stuk langs het strand en steken dan over naar een paar eilandjes. Het water klotst op de boot en ik ben behoorlijk nat, maar dat waren we al van het zwemmen. Onze gids gaat nog op zoek naar stingrays (pijlstaartroggen), want die zijn hier dagelijkse te zien, alleen vandaag helaas niet. Voor ons was dit het mooiste deel van de kajaktocht. Voor Krijn was het nog wel spannend, want hij heeft vandaag kramp in zijn been en dan is zitten in een kajak een extra uitdaging, gelukkig is het goed gegaan.
Dan hebben we nog een wandeling van 2,5 uur. We lopen met elkaar door het bos met prachtige varens en uitzicht op de lagune, die nu bijna droog is gevallen. We nemen nog even een kijkje bij de pool van Cleopatra, een prachtige pool in de rivier, met een grote steen in de vorm van een liggende Cleopatra!
Vooraf zijn we erg gewaarschuwd voor de zandvliegen, want dat kan hier heel erg zijn, maar door de wind van vandaag hebben we erg geen last van. We hebben nog wat tijd over, dus lopen wij samen nog een extra lus, met prachtig zicht op een ander meertje en de stranden. We zijn nog op tijd terug om een duik in het frisse water te nemen. Om 17.15 uur worden we met de grote veerboot opgepikt, hier komen we ook de wandelaars weer tegen.
Op de boot zit ik naast een Canadese vrouw met haar kinderen. Bij haar in Canada is het momenteel -42 graden!
Terug in ons mooie huisje hebben we juist genoeg tijd om te douchen en een wijntje te drinken. Dan gaan we met onze chauffeur naar het dorpje, om daar met elkaar te eten, heerlijke steaks, lekkere wijn, zelf gebrouwen bier en een prachtige locatie!