Woensdag 16 januari 2019 - Tongariro NP - Reisverslag uit Tongariro, Nieuw Zeeland van Agatha Duijn - WaarBenJij.nu Woensdag 16 januari 2019 - Tongariro NP - Reisverslag uit Tongariro, Nieuw Zeeland van Agatha Duijn - WaarBenJij.nu

Woensdag 16 januari 2019 - Tongariro NP

Door: Agatha van Duijn

Blijf op de hoogte en volg Agatha

16 Januari 2019 | Nieuw Zeeland, Tongariro

Geen Tongariro Crossing, dus we kunnen uitslapen. Het is vanmorgen droog en er schijnt zelfs een zonnetje. De berg Ruapehu is redelijk goed te zien met sneeuw op de hellingen, maar de Tongariro vulkaan heeft een wolkendek op.
We vertrekken vanmorgen met de bus, om bij de stoeltjeslift te gaan kijken. Normaal kunnen we hier naar boven om een kijkje op hoogte te nemen, maar de stoeltjeslift wordt gemoderniseerd en is gesloten, alleen even een kijkje genomen en dan terug naar het begin van onze alternatieve wandeling voor vandaag.
Bij Taranaki Falls is een wandeling van ongeveer 6 kilometer over licht glooiend terrein en af en toe een aantal trappen. We zien een prachtig landschap met alpine vegetatie. Als we de rivier gepasseerd zijn dalen we af via een aantal trappen en hebben dan een prachtig zicht op de Taranaki Fall. Daarna gaat de wandeling langs de rivier, met prachtige varens en mossen.
Als we terug komen in Whakapapa hebben we een lunch in een restaurantje naast het beroemde Grand Chateau, het hoogst gelegen hotel. Nog steeds een prachtig hotel, maar een beetje vergane glorie. Vroeger was dit alleen voor de hele rijke betaalbaar.
Het is vandaag uiteindelijk een prachtig zonnige dag geworden, maar boven de Tongariro blijft de hele dag een wolkendek hangen.
Later brengen we een bezoek aan het I-Centre informatiecentrum. Hier zijn mooie filmpjes te zien van de uitbarsting van de vulkanen, die nog steeds zeer explosief zijn. Mount Ruapehu, de hoogste vulkaan met 2797 meter is in 1995 en 1996 uitgebarsten. We zien een filmpje waarbij enorme gloeiende rotsblokken van de helling kwamen rollen. Mount Ngauruhoe (2287 meter) kwam in 1974 tot uitbarsting en Tongariro (1967 meter) was in 2012 nog actief.
We zien een prachtig filmpje van de Crossing, die wij vandaag niet konden lopen, dat was wel balen. Op het bord stond dat de temperaturen op bepaalde plekken slechts 2 graden was, maar dat vooral de harde wind er de oorzaak van is dat het niet door kon gaan. Bovendien was er heel weinig zicht, want de berg was in de wolken gehuld en dat wil je toch niet, want voor zo’n inspanning wil je wel met een mooi uitzicht beloond worden. Voor morgenochtend is het ook nog twijfelachtig, maar later op de dag wordt het beter en vrijdag ziet het er zelfs goed uit, maar helaas is dat voor ons te laat.
We zijn weer op tijd terug bij onze hotel. Het is prachtig zonnig weer, maar er zijn hier niet veel wandelingen die we kunnen maken, de meeste zijn op grote hoogte. We wandelen door het dorpje en komen langs het spoor. Daar komen we Wim, onze Belg tegen. Met ons drieën wandelen we een stukje verder en op mijn gps zie ik een smal paadje. Het is een prachtig pad, wel een beetje drassig, maar verder goed te doen. Er groeien ontzettend veel verschillende soorten varens, prachtig. Op de terugweg lopen we nog langs het oude treinstation, waar nu een chic restaurant in is gevestigd, maar volgens de bediende komt er nog wel één keer per dag een trein die er stopt.
Vanmiddag ga ik samen met Loes nog even heerlijk in de hottub. Het is vandaag de hele dag gelukkig wel lekker zonnig weer geweest en de vooruitzichten voor de komende dagen zien er ook goed uit.
Vanavond eten we weer met ons allen hier in het restaurant. We zitten bij Maarten aan tafel, hij kan heel gezellig over zijn werk vertellen